Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 32 Nr 1 (2024): A Tribute to Joseph Ratzinger – Benedict XVI, vol. 2

Biblistyka

Verbum abbreviatum i silentium Dei u Benedykta XVI a przedmiot i metoda egzegezy biblijnej

DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2024.32.1.5-64  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.07.2024

Abstrakt

Artykuł prezentuje możliwości rozwoju egzegezy biblijnej z punktu widzenia teorii poznania oraz metodologii, które wychodzą od dwóch pojęć – verbum abbreviatum i silentium Dei – jakie pojawiają się w adhortacji Verbum Domini dzięki wpływowi Benedykta XVI. Te dwa terminy są istotne dla opisania przedmiotu egzegezy biblijnej jako nauki w obszarze nauk teologicznych. Analiza użycia i rozumienia verbum abbreviatum w adhortacji Verbum Domini stanowi pierwszą część niniejszego artykułu. Druga część jest dopowiedzeniem na temat motywu silentium Dei. Dysproporcja między nimi odpowiada różnorodności ról, jakie pełnią w konstrukcji dokumentu. Silentium Dei jest bowiem ważnym, ale tylko dopowiedzeniem do teologii Słowa. Razem tworzą one opisową część artykułu. Część trzecia jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, czym zajmuje się egzegeza biblijna, a więc jaki jest jej przedmiot formalny. W ten sposób przechodzi się do zasadniczych problemów epistemologicznych egzegezy biblijnej. Rozpatrywane są one w świetle analizy wyżej wspomnianych pojęć w myśli Benedykta XVI i we wzmiankowanym dokumencie. Przyjęte podejście fenomenologiczne jest jedną z dróg prowadzących do odpowiedzi na pytanie, czym zajmuje się egzegeza biblijna, oraz metodologicznych konsekwencji tej odpowiedzi. Fenomenologiczne ujęcie Pisma Świętego jako przedmiotu egzegezy biblijnej ma na celu włączenie aspektu teologicznego do rozważań egzegetycznych oraz ukazanie zabiegów egzegetycznych jako wewnętrznie powiązanych z teologiczną interpretacją Biblii. W sferze metodologii egzegezy Pisma Świętego daje to możliwość zbudowania projektu metodologicznego, który z jednej strony wykorzysta wszystkie procedury badawcze, pozwoli wyeliminować ideologiczne elementy włączane do badań, a z drugiej strony zachowa teologiczny sens badań egzegetycznych. W ostatniej części artykułu autor analizuje różne próby ujęcia problemu teologicznej metody egzegetycznej w badaniach biblijnych, by opierając się na dotychczasowej refleksji, przedstawić własną propozycję.

Bibliografia

  1. Abramowiczówna Z. (ed.), Słownik grecko-polski, vol. 3, Warszawa 1962. [Google Scholar]
  2. Ajibola I.G., Joseph Ratzinger’s Theological Hermeneutics for Christians Faith Enhancement: An Appraisal, “Ilorin Journal of Religious Studies” 5/2 (2015), pp. 97–113. [Google Scholar]
  3. Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, transl. P. Pachciarek, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  4. Anselm of Canterbury, Cur Deus homo, transl. S.N. Deane, [s.l.] 2005. [Google Scholar]
  5. Anselm of Canterbury, Proslogium and Monologium, transl. S.N. Deane, [s.l.] 2006, https://www.saintsbooks.net/books/St.%20Anselm%20of%20Canterbury%20-%20Proslogium%20and%20Monologium.pdf [access: 16.06.2024]. [Google Scholar]
  6. Anselm of Canterbury, Three Philosophical Dialogues: On Truth, On Freedom of Choice, On the Fall of the Devil, transl. T. Williams, Indianapolis, IN 2002. [Google Scholar]
  7. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, transl. T. Włodarczyk, Warszawa 1992. [Google Scholar]
  8. Anzelm z Canterbury, O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła, transl. A.P. Stefańczyk, Kęty 2011. [Google Scholar]
  9. Anzelm z Canterbury, O wcieleniu. Wybór pism, transl. A. Rosłan, Poznań 2006. [Google Scholar]
  10. Aristotle, Posterior Analytics, ed. and transl. H. Tredennic, [in:] Aristotle, Posterior Analytics. Topica, eds. and transl. H. Tredennic, E.S. Forster, London–Cambridge 1960. [Google Scholar]
  11. Ayer A.J., Filozofia w XX wieku, transl. T. Baszniak, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  12. Bachanek G., The Rationality of Faith: Romano Guardini and Joseph Ratzinger, “Collectanea Theologica” 90/5 (2020), pp. 607–620. [Google Scholar]
  13. Balthasar H. Urs von, Bóg jest swym własnym egzegetą, transl. Z. Hanas, “Communio.” Międzynarodowy Przegląd Teologiczny 6/3 (1986), pp. 58–64. [Google Scholar]
  14. Barr J., The Semantics of Biblical Language, Oxford 1961. [Google Scholar]
  15. Bartnik C.S., Historia ludzka i Chrystus. Szkice z chrześcijańskiej wizji dziejów, Katowice 1987. [Google Scholar]
  16. Bayard L., Saint Cyprien, Correspondance, Paris 1925. [Google Scholar]
  17. Bekrycht T., Fenomenologia – wprowadzenie w lekturę tekstu Edmunda Husserla “Phänomenologie (Der Encyclopedia Britannica Artikel)”, “Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” 4/2 (2015), pp. 92–202. [Google Scholar]
  18. Benedict XVI, His Silence Is Also His Way of Expressing Himself, [in:] Benedict XVI, What is Christianity?: The Last Writings, transl. M.J. Miller, San Francisco 2023, pp. 201–206. [Google Scholar]
  19. Benedict XVI, General Audience, 16.01.2013, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/audiences/2013/documents/hf_ben-xvi_aud_20130116.html [access: 10.06.2024]. [Google Scholar]
  20. Benedict XVI, Meeting with Representatives from the World of Culture, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2008/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20080912_parigi-cultura.html [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  21. Benedict XVI, Post-Synodal Apostolic Exhortation Verbum Domini, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/apost_exhortations/documents/hf_ben-xvi_exh_20100930_verbum-domini.html [access: 10.06.2024]. [Google Scholar]
  22. Benedict XVI, Solemnity of the Nativity of the Lord, 24.12.2006, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/homilies/2006/documents/hf_ben-xvi_hom_20061224_christmas.html [access: 10.06.2024]. [Google Scholar]
  23. Benedictus XVI, Adhortatio Apostolica Postynodalis Verbum Domini, “Acta Apostolicae Sedis” 102/11 (2010), pp. 681–787. [Google Scholar]
  24. Benedictus XVI, Homilia in solemnitatem Nativitatis Domini, “Acta Apostolicae Sedis” 99/1 (2007), pp. 11–14. [Google Scholar]
  25. Benedykt XVI, Fundamentem prawdziwej kultury jest poszukiwanie Boga. Spotkanie z przedstawicielami świata kultury w Kolegium Bernardynów, “L’Osservatore Romano” [Polish Edition] 29/10–11 (2008), pp. 12–16. [Google Scholar]
  26. Benedykt XVI, Nawet ci, którzy nie wierzą, szukają oblicza Boga, “L’Osservatore Romano” [Polish Edition] 34/3–4 (2013), pp. 36–38. [Google Scholar]
  27. Benedykt XVI, Poznanie prawdy. Wykłady papieskie, Kraków 2017. [Google Scholar]
  28. Benedykt XVI, Einig R., Jego milczenie jest zarazem jego słowem. Wywiad o św. Józefie, transl. D. Chodyniecki, [in:] Benedykt XVI, Co to jest chrześcijaństwo? Testament duchowy, Kraków 2023, pp. 255–262. [Google Scholar]
  29. Blanco Sarto P., Myśl teologiczna Josepha Ratzingera, “Teologia w Polsce” 7/2 (2013), pp. 23–43. [Google Scholar]
  30. Boles P.C., Allegory as Embodiement: The Function of History in Origen’s Genesis Homily, “Journal of Theological Interpretation” 10/1 (2016), pp. 87–101. [Google Scholar]
  31. Boutry M., Introduction, [in:] Petri Cantoris, Verbum abbreviatum. Textus conflactus, Series: Corpus Christianorum. Continuatio Mediaevalis 196, Turnhout 2004, pp. VII–LVI. [Google Scholar]
  32. Brown R.E., The ‘Sensus Plenior’ in the Last Ten Years, “Catholic Biblical Quarterly” 25/3 (1963), pp. 262–285. [Google Scholar]
  33. Brown R.E., The Sensus Plenior of Sacred Scripture, Baltimore, MD 1955. [Google Scholar]
  34. Burlikowski B., Anzelma z Aosty próba racjonalizacji wiary, Warszawa 1971. [Google Scholar]
  35. Christ W. von, Paranikas M., Anthologia Graeca Carminum Christianorum, Lipsiae 1871. [Google Scholar]
  36. Cipriano (Santo), Obras. Tratados, Cartas, ed. J. Campos, Series: Biblioteca de Autores Cristianos 241, Madrid 1964. [Google Scholar]
  37. Cipriano, Opuscoli, vol. 2: L’unità della Chiesa Cattolica, La preghiera del Signore, La condizione mortale dell’uomo, Le opere di carità e l’elemosina, A Demetriano, La virtù della pazienza, La gelosia e l’invidia, A Fortunato, eds. A. Cerretini, S. Matteoli, C. Moreschini, C. Dell’Osso, M. Veronese, Roma 2009. [Google Scholar]
  38. Colin P., Herméneutique et philosophie reflexive, [in:] Paul Ricœur. Les métamorphoses de la raison herméneutique, eds. J. Greisch, R. Kearney, Paris 1991, pp. 15–35. [Google Scholar]
  39. Copleston F., Historia filozofii, vol. 1: Grecja i Rzym, transl. H. Bednarek, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  40. Copleston F., Historia filozofii, vol. 5: Od Hobbesa do Hume’a, transl. J. Pasek, J. Pasek, P. Józefowicz, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  41. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, transl. M.L. Kalinowski, Kęty 2004. [Google Scholar]
  42. Cyprian of Carthage, On the Lord’s Prayer, transl. R.E. Wallis, https://www.newadvent.org/fathers/050704.htm [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  43. Cyprianus, De oratione Dominica, [in:] Sancti Cypriani Thascii Caecilii opera omnia, Parisiis 1844 (PL 4), cols. 519–544. [Google Scholar]
  44. Czerski J., Metodologia Nowego Testamentu, Opole 2012. [Google Scholar]
  45. Czerski J., Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opole 1997. [Google Scholar]
  46. Decartes R., Meditations on First Philosophy, transl. M. Moriarty, Oxford 2008. [Google Scholar]
  47. Decartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, vol. 1–2, transl. M. Ajdukiewicz, K. Ajdukiewicz, S. Swieżawski, I. Dąmbska, Kęty 2001. [Google Scholar]
  48. Decok P.B., Allegorising: The Revelation of an Old Method of Interpretation, “Acta Theologica Supplementum 11” 28 (2008), pp. 1–19. [Google Scholar]
  49. Dekert T., Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama, Kraków 2007. [Google Scholar]
  50. Diercks G.F. (ed.), Sancti Cypriani episcopi epistularium, vol. 3: Prolegomena, codices, editiones, indices, Series: Corpus Christianorum. Series Latina 3, Turnhout 1999. [Google Scholar]
  51. Documenti. Il Concilio Vaticano II, Bologna 1966. [Google Scholar]
  52. Drozdek, A., Bolzano i ontologia zdań w sobie, “Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 9/4 (2000), pp. 105–116. [Google Scholar]
  53. Dunn M.W.I., Raymond Brown and the sensus plenior Interpretation of the Bible, “Studies in Religion” 36/3–4 (2007), pp. 531–551. [Google Scholar]
  54. Egger W., Metodologia del Nuovo Testamento. Introduzione allo studio scientifico del Nuovo Testamento, transl. G. Forza, Bologna 1991. [Google Scholar]
  55. Fasching W., Intentionality and Presence: On the Intrinsic Of-ness of Consciousness from Transcendental-Phenomenological Perspective, “Husserl Studies” 28/2 (2012), pp. 121–141. [Google Scholar]
  56. Fitzmyer J.A., Pismo duszą teologii, transl. A. Baron, M. Dobrzyniak, R. Robak, Kraków 1997. [Google Scholar]
  57. Franck D., Dwa ciała. Wokół fenomenologii Husserla, transl. J. Migasiński, A. Dwulit, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  58. García Guillén D., Verbum abbreviatum, “Facies Domini” 4 (2012), pp. 31–72. [Google Scholar]
  59. García Sanchidrián, M.L., Introduccíon, [in:] Cipriano de Cartago, Cartas, ed. M.L. García Sanchidrián, Madrid 1998, pp. 9–25. [Google Scholar]
  60. Gaworek S., Śladami istnienia. Wprowadzenie do zagadnień metafizycznych w świetle doktryny św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2022. [Google Scholar]
  61. Genest O., Analyse sémiotique et Bible. Situation et questions disputes, “Laval Théologique et Philosophique” 36/2 (1980), pp. 115–128. [Google Scholar]
  62. Gielarowski A., Kryzys kultury – kryzys człowieka. Fenomenologiczna krytyka kultury: Husserl, Lévinas, Henry, Kraków 2016. [Google Scholar]
  63. Gottfried T., Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, transl. T. Kubalica, Kraków 2007. [Google Scholar]
  64. Górecka M., Biblia Lutra. Biblia w literaturze niemieckojęzycznej, “Studia Nauk Teologicznych PAN” 4 (2009), pp. 136–145. [Google Scholar]
  65. Grech P., La nuova ermeneutica: Fusch e Ebeling, “Augustinianum” 12 (1972), pp. 277–296. [Google Scholar]
  66. Green J.B., Scripture and Theology. Uniting the Two So Long Divided, [in:] Between Two Horizons. Spanning New Testament Studies and Systematic Theology, eds. J.B. Green, M. Turner, Grand Rapids, MI 2000, pp. 23–43. [Google Scholar]
  67. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2008. [Google Scholar]
  68. Groupe d’Entrevernes, Analyse sémiotique des textes. Introduction – théorie – pratique, Lyon 1985. [Google Scholar]
  69. Grzeliński A., Doświadczenie i rozum. Empiryzm Johna Locke’a, Toruń 2019. [Google Scholar]
  70. Grzesik T., Anzelm z Canterbury, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  71. Guarino T.G., Foundations of Systematic Theology, New York–London 2005. [Google Scholar]
  72. Harper K., Los Rzymu. Klimat, choroby i koniec imperium, transl. G. Smółka, Oświęcim 2021. [Google Scholar]
  73. Heidegger M., Fenomenologia i teologia, transl. J. Tischner, “Znak” 31/1–2 (1979), pp. 120–134. [Google Scholar]
  74. Herder J.G., Über die erste Urkunden des menschlichen Geschlechts. Einige Anmerkungen, [in:] J.G. Herder, Werke zu zehn Bänden, eds. M. Bollach et al., vol. 5: Schriften zum Alten Testament, ed. R. Smend, Frankfurt am Main 1993, pp. 9–178. [Google Scholar]
  75. Hoff J., The Analogical Turn: Rethinking Modernity with Nicolas of Cusa, Grand Rapids, MI–Cambridge 2013. [Google Scholar]
  76. Holden T., Hobbes on the Authority of Scripture, [in:] Oxford Studies in Early Modern Philosophy, vol. 8, eds. D. Garber, D. Rutherford, Oxford 2018, pp. 68–95. [Google Scholar]
  77. Hugo de S. Victore, De arca Noe morali 2,8, [in:] Hugonis de S. Victore Opera omnia, ed. ¬J.-P. Migne, vol. 2, Parisiis 1880 (PL 176), cols. 618–680. [Google Scholar]
  78. Huizenga L.A., The Old Testament in the New, Intertextuality and Allegory, “Journal for the Study of the New Testament” 38/1 (2015), pp. 17–35. [Google Scholar]
  79. Hünermann P., Söding T., Wstęp, [in:] J. Ratzinger, Słowo Boga. Pismo – Tradycja – urząd, transl. W. Szymona, Kraków 2008, pp. 9–13. [Google Scholar]
  80. Husserl E., Aufgabe und Bedeutung der “Logischen Untersuchungen“ [in:] Phänomenologische Psychologie. Vorlesungen Sommersemester 1925, ed. W. Biemel, Series: Husserliana. Edmund Husserl Gesammelte Werke 9, Den Haag 1962, pp. 20–46. [Google Scholar]
  81. Husserl E., Ergänzende Texte, [in:] Formale und Transzendentale Logik. Versuch einer Kritik der logischen Vernunft, ed. P. Janssen, Series: Husserliana. Edmund Husserl Gesammelte Werke 17, Den Haag 1974, pp. 339–460. [Google Scholar]
  82. Husserl E., Filozofia jako nauka ścisła, transl. W. Galewicz, Warszawa 1992. [Google Scholar]
  83. Husserl E., Formal and Transcendental Logic, transl. D. Cairns, Hague 1969. [Google Scholar]
  84. Husserl E., Formale und Transzendentale Logik, [in:] Formale und Transzendentale Logik. Versuch einer Kritik der logischen Vernunft, ed. P. Janssen, Series: Husserliana. Edmund Husserl Gesammelte Werke 17, Den Haag 1974, pp. 3–335. [Google Scholar]
  85. Husserl E., Ideas for a Pure Phenomenology and Phenomenological Philosophy, transl. F. Kersten, Dordrecht 1998. [Google Scholar]
  86. Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, vol. 1, transl. D. Gierulanka, Warszawa 1967. [Google Scholar]
  87. Husserl E., Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie, vol. 1: Allgemeine Einführung in Die Reine Phänomenologie, ed. W. Biemel, Series: Husserliana. Edmund Husserl Gesammelte Werke 3, Den Haag 1950. [Google Scholar]
  88. Husserl E., Logika formalna i logika transcendentalna. Próba krytyki rozumu logicznego, transl. G. Sowinski, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  89. Husserl E., Phenomenological Psychology, transl. J. Scanlon, Nijhoff 1977. [Google Scholar]
  90. Husserl E., Phenomenology and the Crisis of Philosophy: Philosophy as Rigorous Science, and Philosophy and the Crisis of European Man, transl. Q. Lauren, New York–Evanston–London 1965. [Google Scholar]
  91. Ingarden R., U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. [Google Scholar]
  92. Irenaeus of Lyon, Demonstration of the Apostolic Preaching, transl. A. Robinson, https://www.ccel.org/ccel/irenaeus/demonstr.preaching_the_demonstration_of_the_apostolic_preaching.html [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  93. Ireneusz z Lyonu, Adversus haereses, transl. J. Brylowski, Pelplin 2018. [Google Scholar]
  94. Ireneusz z Lyonu, Wykład nauki apostolskiej, transl. W. Myszor, Series: Źródła Myśli Teologicznej 7, Kraków 1997. [Google Scholar]
  95. Jaeger W., Humanizm i teologia, transl. S. Zalewski, Warszawa 1957. [Google Scholar]
  96. Joannes Damascenus, Carmina et Cantica, [in:] Joannis Damasceni opera omnia quae extant, vol. 3, ed. M. Lequien, Paris 1864 (PG 96), cols. 818–856. [Google Scholar]
  97. Judycki S., Epistemologia, vol. 1–2, Poznań–Warszawa 2020. [Google Scholar]
  98. Karczewski M., Język raju? Walory starożytnego języka hebrajskiego w świetle « Vom Geist der Ebräischen Poesie » (1782/1783) Johanna Gottfrieda Herdera, “Studia Elbląskie” 10 (2009), pp. 123–134. [Google Scholar]
  99. Klinger M., Strażnik wrót. Próby z hermeneutyki teologicznej, Kraków 2019. [Google Scholar]
  100. Kołakowski L., Husserl i poszukiwanie pewności, Warszawa 1991. [Google Scholar]
  101. Kotula T., Afryka Północna w starożytności, Wrocław 1972. [Google Scholar]
  102. Kowalczyk S., Nurt fenomenologiczno-egzystencjalny w polskiej współczesnej filozofii Boga, “Vox Patrum” 52 (2008), pp. 505–511. [Google Scholar]
  103. Kowalski M., Separacja – tak, rozwód – nie. Wyzwania i implikacje płynące z metodologicznego rozwoju nauk biblijnych i teologii systematycznej, [in:] Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, ed. R.J. Woźniak, Kraków 2021, pp. 537–570. [Google Scholar]
  104. Królikowski J., Theology of the Word of God in the Apostolic Exhortation Verbum Domini by Benedict XVI, “Wrocławski Przegląd Teologiczny” 31/2 (2023), pp. 61–84. [Google Scholar]
  105. LaCocque A., Ricœur P., Przedmowa, [in:] A. LaCocque, P. Ricœur, Myśleć biblijnie, transl. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003, pp. 5–16. [Google Scholar]
  106. LaCocque A., Ricœur P., Thinking Biblically: Exegetical and Hermeneutical Studies, transl. D. Pellauer, Chicago–London 1998. [Google Scholar]
  107. Lampe G.W.H., A Patristic Greek Lexicon, Oxford 1961. [Google Scholar]
  108. Langkammer H., Metodologia Nowego Testamentu, Opole 1991. [Google Scholar]
  109. Langkammer H., Metody lingwistyczne, [in:] Metodologia Nowego Testamentu, ed. H. Langkammer, Pelplin 1994, pp. 235–270. [Google Scholar]
  110. Laurentin R., Come riconciliare l’esegesi e la fede, transl. M. Masini, Brescia 1986. [Google Scholar]
  111. Legaspi M.C., The Death of Scripture and the Rise of Biblical Studies, Oxford 2010. [Google Scholar]
  112. Linke W., Logos Wcielony i słowo przepowiadane. Teologia Słowa Bożego i praktyka przepowiadania słowa Bożego w “Verbum Domini”, “Lumen fidei” i “Evangelii gaudium”, “Warszawskie Studia Teologiczne” 33/1 (2015), pp. 104–123. [Google Scholar]
  113. Łaciak P., Husserlowski transcendentalizm w ujęciu Jacques’a Derridy, “Sztuka i Filozofia” 14 (1997), pp. 42–59. [Google Scholar]
  114. Łuka G., Husserlowska krytyka historyzmu jako krytyka faktyczności, “Studia Filozoficzne” 1–2 (1982), pp. 57–75. [Google Scholar]
  115. Łukasiewicz D., Znaczenie i prawda w świetle niektórych prac Edmunda Husserla, “Principia” 13–14 (1995), pp. 203–212. [Google Scholar]
  116. Mädler I., Friedrich Schleiermacher: zmysł i smak nieskończoności, [in:] Filozofia religii. Od Schleiermachera do Eco, eds. V. Drehsen, W. Gräb, B. Weyel, transl. L. Łysień, Kraków 2008, pp. 11–18. [Google Scholar]
  117. Malina A., Egzegeza teologiczna Biblii, [in:] Hermeneutyka Pisma Świętego w Kościele. Wokół adhortacji Verbum Domini Benedykta XVI o Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła, eds. R. Pindel, S. Jędrzejewski, Kraków 2012, pp. 37–54. [Google Scholar]
  118. Malina A., Egzegeza w kontekście, [in:] Interpretacja (w) dialogu. Tożsamość egzegezy biblijnej, eds. A. Kucz, A. Malina, Kielce 2005, pp. 70–78. [Google Scholar]
  119. Malina A., Najnowsze kanony (w) interpretacji początków chrześcijaństwa, “Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 45/1 (2012), pp. 65–83. [Google Scholar]
  120. Malina A., Quid sit anima theologiae, [in:] Wierność i aggiornamento. Wokół recepcji Soboru Watykańskiego II, ed. G. Kucza, Katowice 2006, pp. 74–86. [Google Scholar]
  121. Manns F., Miscellanea: L’origine du thème «Verbum abbreviatum», “Antonianum” 56/1 (1981), pp. 208–210. [Google Scholar]
  122. Marciszewski W., Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm po przełomach naukowych XX wieku, [in:] Przewodnik po epistemologii, ed. R. Ziemińska, Kraków 2013, pp. 423–493. [Google Scholar]
  123. Margerie B. de, Introduction à l’histoire de l’exégèse, vol. 2: Les premiers grands exégètes latins, Paris 1983. [Google Scholar]
  124. Maritain J., Katolicyzm i filozofia, “Verbum” 1/4 (1934), pp. 470–509. [Google Scholar]
  125. Maritain J., Religia i kultura, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  126. Massoni N.T., Moreira M.A., Epistemologia de Nancy Cartwright: uma contribuição ao debate sobre a natureza da ciência atual, “Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências” 16/3 (2014), pp. 95–119. [Google Scholar]
  127. Mazur R., Bogacz R., Słownik analityczny do Biblii greckiej, vol. 3, π-ω, Kraków 2021. [Google Scholar]
  128. Mazurek M., Modele w koncepcjach nauki Nancy Cartwright, “Edukacja Filozoficzna” 54 (2012), pp. 187–204. [Google Scholar]
  129. Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, transl. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  130. Merleau-Ponty M., Phenomenology of Perception, transl. D.A. Landes, London–New York 2012. [Google Scholar]
  131. Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, transl. S. Cichowicz, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  132. Michalski K., Logika i czas. Próba analizy Husserlowskiej teorii sensu, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  133. Monceaux P., Histoire littérair de l’Afrique chrétienne depuis les origenes jusqu’a l’invasion arabe, vol. 3: Saint Cyprien et son temps, Paris 1902. [Google Scholar]
  134. Morton A., A Guide Through the Theory of Knowledge, Malden–Oxford–Victoria 2007. [Google Scholar]
  135. Morton A., Przewodnik po teorii poznania, transl. T. Baszniak, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  136. Moryń M., Transcendentalizm, intencjonalność, język. O Husserlowskiej koncepcji sensu, Poznań 1998. [Google Scholar]
  137. Mrugalski D., Logos. Filozoficzne i teologiczne źródła idei wczesnochrześcijańskiej, Kraków 2006. [Google Scholar]
  138. Müller G.L., Dogmatyka katolicka, transl. W. Szymona, Kraków 2015. [Google Scholar]
  139. Neher A., L’exil de la parole. Du silence biblique au silence d’Auschwitz, Paris 1970. [Google Scholar]
  140. d’Onofrio G., Historia teologii, vol. 2: Epoka średniowieczna, transl. W. Szymona, Kraków 2005. [Google Scholar]
  141. Origen, De Principiis, transl. F. Crombie, https://www.newadvent.org/fathers/04121.htm [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  142. Origène, Commentaire sur saint Jean, vol. 2: Livres VI et X, ed. and transl. C. Blanc, Series: Sources chrétiennes 157, Paris 1970. [Google Scholar]
  143. Origène, Traité des principes, vol. 1–4, eds. H. Crouzel, M. Simonetti, Series: Sources chrétiennes 252–253, 268–269, Paris 1978–1980. [Google Scholar]
  144. Origenes, Commentarium in Epistolam B. Pauli ad Romanos (8,17), [in:] Origenis opera omnia, vol. 4, ed. J.-P. Migne, Lutetiae Parisiorum 1862 (PG 14), cols. 837–1292. [Google Scholar]
  145. Orygenes, O zasadach, transl. S. Kalinkowski, Kraków 1996. [Google Scholar]
  146. Pagacz M., Mathematics as a Way Towards the Creative Logos: Joseph Ratzinger/Benedict XVI’s Understanding of Scientificity, “Collectanea Theologica” 92/2 (2022), pp. 107–130. [Google Scholar]
  147. Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma świętego. Słowo, które od Boga pochodzi i mówi o Bogu, aby zbawić świat, transl. H. Witczyk, Kielce 2014. [Google Scholar]
  148. Petri Cantoris, Verbum abbreviatum. Textus conflactus, Series: Corpus Christianorum. Continuatio Mediaevalis 196, Turnhout 2004. [Google Scholar]
  149. Pietras H. (ed.), Odpowiedź na Słowo. Najstarsi mistrzowie chrześcijańskiej modlitwy, Kraków 1993. [Google Scholar]
  150. Pietras H., Początki teologii Kościoła, Series: Myśl Teologiczna 28, Kraków 2000. [Google Scholar]
  151. Pietras H., Wprowadzenie, [in:] Orygenes, O zasadach, transl. S. Kalinkowski, Kraków 1996, pp. 5–37. [Google Scholar]
  152. Pitre B., Verbum Domini and Historical-Critical Exegesis, [in:] Verbum Domini and Complementarity of Exegesis and Theology, ed. S. Carl, Grand Rapids, MI 2015, pp. 26–40. [Google Scholar]
  153. Płotka W., Logos fenomenologii. Problematyka rozumu we fryburskim okresie twórczości Edmunda Husserla, mps Biblioteka UKSW, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  154. Płotka W., Studia z fenomenologii poznania. Transcendentalna filozofia Edmunda Husserla a problem wiedzy, Gdańsk 2015. [Google Scholar]
  155. Pontifical Biblical Commission, The Inspiration and Truth of Sacred Scripture: The Word that Comes from God and Speaks of God for the Salvation of the World, transl. Th. Esposito, S. Gregg, Collegeville, PA 2014. [Google Scholar]
  156. Półtawski A., Realizm fenomenologii. Husserl – Ingarden – Stein – Wojtyła, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  157. Przyłębski A., Znaczenie fenomenologii Husserla dla hermeneutyki, “Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 18/4 (2009), pp. 305–318. [Google Scholar]
  158. Rahner K., Hearer of the Word: Laying the Foundation for a Philosophy of Religion, transl. J. Donceel, London–New York 1994. [Google Scholar]
  159. Rahner K., Kościelna chrystologia między egzegezą a dogmatyką, [in:] K. Rahner, Pisma wybrane, vol. 1, transl. G. Bubel, Kraków 2005, pp. 253–283. [Google Scholar]
  160. Rahner K., Słuchacz słowa. Ugruntowanie filozofii religii, transl. R. Samek, Kęty 2008. [Google Scholar]
  161. Rahner K., Teologia i antropologia, [in:] K. Rahner, Pisma wybrane, vol. 1, transl. G. Bubel, Kraków 2005, pp. 46–67. [Google Scholar]
  162. Rainko S., Rola podmiotu w poznaniu. Zarys zagadnień, Warszawa 1971. [Google Scholar]
  163. Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, transl. J. Zychowicz, Kraków 1995. [Google Scholar]
  164. Ratzinger J., The God of Jesus Christ. Meditations on the Triune God, transl. B. McNeil, San Francisco 2008. [Google Scholar]
  165. Ratzinger J., Introduction to Christianity, transl. M.J. Miller, San Francisco 2004. [Google Scholar]
  166. Ratzinger J., Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary, transl. W. Szymona, Kraków 2005. [Google Scholar]
  167. Ratzinger J., Rozumienie Objawienia i teologia historii według Bonawentury. Rozprawa habilitacyjna i studia nad Bonawenturą, eds. K. Góźdź, M. Górecka, transl. J. Merecki, Series: Opera Omnia 2, Lublin 2014. [Google Scholar]
  168. Ratzinger J., Schriftauslegung im Widerstreit. Zur Frage nach Grundlagen und Weg der Exegese heute, [in:] Schriftauslegung im Widerstreit, ed. J. Ratzinger, Series: Quaestiones Disputatae 117, Freiburg 1989, pp. 15–44. [Google Scholar]
  169. Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, transl. Z. Włodkowska, Kraków 1994. [Google Scholar]
  170. Ratzinger J./Benedict XVI, God’s Word. Scripture – Tradition – Office, transl. H. Taylor, San Francisco 2008. [Google Scholar]
  171. Ratzinger J./Benedict XVI, Jesus of Nazareth: From the Baptism in the Jordan to the Transfiguration, transl. A.J. Walker, New York 2007. [Google Scholar]
  172. Ratzinger J./Benedict XVI, Jesus of Nazareth: Holy Week: From the Entrance Into Jerusalem To The Resurrection, transl. P.J. Whitmore, San Francisco 2011. [Google Scholar]
  173. Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, vol. 1: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, transl. W. Szymona, Kraków 2007. [Google Scholar]
  174. Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, vol. 2: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, transl. W. Szymona, Kielce 2011. [Google Scholar]
  175. Ratzinger J./Benedykt XVI, Problem podstaw i drogi egzegezy dzisiaj, [in:] J. Ratzinger/Benedykt XVI, Słowo Boga. Pismo – Tradycja – urząd, transl. W. Szymona, Kraków 2008, pp. 89–123. [Google Scholar]
  176. Ratzinger J./Benedykt XVI, Słowo Boga. Pismo – Tradycja – urząd, transl. W. Szymona, Kraków 2008. [Google Scholar]
  177. Reale G., Historia filozofii starożytnej, vol. 2: Platon i Arystoteles, transl. E.I. Zieliński, Lublin 2001. [Google Scholar]
  178. Reventlow H.G., Storia dell’interpretazione biblica, vol. 4: Dall’Illuminismo fino al XX secolo, transl. E. Gatti, Casale Monferrato 2004. [Google Scholar]
  179. Ricœur, P., Egzegeza i hermeneutyka, transl. S. Cichowicz, [in:] P. Ricœur, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa 2003, pp. 348–359. [Google Scholar]
  180. Ricœur P., Figuring the Sacred: Religion, Narrative, and Imagination, transl. D. Pellauer, Minneapolis, MN 1995. [Google Scholar]
  181. Ricœur, P., Husserl i Wittgenstein o języku, transl. M. Drwięga, “Principia” 16–17 (1996–1997), pp. 59–69. [Google Scholar]
  182. Ricœur P., Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning, Fort Worth, TX 1976. [Google Scholar]
  183. Ricœur P., The Later Wittgenstein and the Later Husserl on Language, “Ricœuriennes / Ricœur Studies” 5/1 (2014), pp. 28–48. [Google Scholar]
  184. Ricœur, P., Nazwać Boga, transl. R. Grzywacz, Kraków 2011. [Google Scholar]
  185. Ricœur P., Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, transl. P. Bobowska-Nastarzewska, Kęty 2005. [Google Scholar]
  186. Ricœur, P., Teoria interpretacji: dyskurs i nadwyżka znaczenia, transl. K. Rosner, [in:] P. Ricœur, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, pp. 61–187. [Google Scholar]
  187. Ricœur P., Thinking Biblically: Exegetical and Hermeneutical Studies, transl. D. Pellauer, Chicago–London 1998. [Google Scholar]
  188. Rocci L., Vocabolario greco italiano, Firenze 1993. [Google Scholar]
  189. Roszak P., Extra scientiam nulla theologia? Rola poznania naukowego w dyskursie teologicznym, [in:] Teologia w dialogu z innymi naukami. Spotkania – kontrowersje – perspektywy, ed. D. Wąsek, Kraków 2021, pp. 31–55. [Google Scholar]
  190. Rzęchowski C., Milczenie Boga w Torze, [in:] Fenomen milczenia w kulturze i języku: materiały interdyscyplinarnego sympozjum poświęconego pamięci profesor Jolanty Rokoszowej zorganizowanego przez Wydział I Filologiczny PAU, Kraków 2018, pp. 9–14. [Google Scholar]
  191. Rzęchowski C., Milczenie i filozofia, “Studia Redemptorystowskie” 19 (2021), pp. 105–112. [Google Scholar]
  192. Sacchi P., Problemi teologici e problemi linguistici nell’opera del Barr, [in:] J. Barr, Semantica del linguaggio biblico, transl. P. Sacchi, Bologna 1980, pp. VII–XXXVIII. [Google Scholar]
  193. Sanecki A., Współczesna lektura Biblii: między historią a teologią, [in:] Biblia i kultura – dialog czy konflikt?, eds. R. Pindel, S. Jędrzejewski, Series: Hermeneutica et Judaica 1, Kraków 2008, pp. 37–55. [Google Scholar]
  194. Schmidt W.H., Schöpfungsgeschichte der Priesterschrift, Neukirchen-Vluyn 1964. [Google Scholar]
  195. Schuhmann K., Husserl-Chronik: Denk- Und Lebensweg Edmund Husserls, Den Haag 1977. [Google Scholar]
  196. Second Vatican Council, Dogmatic Constitution on Divine Revelation Dei Verbum, 1965, https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_en.html [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  197. Simonetti M., Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, transl. T. Skibiński, Kraków 2000. [Google Scholar]
  198. Simonetti M., Moreschini C. (ed.), Sancti Cypriani episcopi opera, part 2: Ad Donatum, De mortalitate, Ad Demetrianvm, De opere et eleemosynis, De zelo et livore, De Dominica oratione, De bono patientiae, Corpus Christianorum. Series Latina 3A, Turnholti 1976. [Google Scholar]
  199. Słomka W., Teologia jako refleksja nad doświadczeniem chrześcijańskim: studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, “Studia Theologica Varsaviensia” 12/1 (1974), pp. 45–60. [Google Scholar]
  200. Söding T., Fare esegesi, fare teologia. Un rapporto necessario e complesso, [in:] Ascoltare, rispondere, vivere. Atti del Congresso Internazionale “La Sacra Scrittura nella vita e nella missione della Chiesa” (1–4 dicembre 2010), ed. E. Borghi, Milano 2011, pp. 77–87. [Google Scholar]
  201. Sokolowski R., Bóg wiary i rozumu. Podstawy chrześcijańskiej teologii, transl. M. Romanek, Kraków 2015. [Google Scholar]
  202. Sokolowski R., Introduction to Phenomenology, Cambridge 2000. [Google Scholar]
  203. Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, transl. M. Rogalski, Kraków 2012. [Google Scholar]
  204. Sophronius Hierosolymitanus, Orationes VIII juxta editions Ant[onii]. Ballerini Angeli Maii, Jacobi Gretseri, Franc[isci]. Combefissii, Joan[ni]. Bapt[isti]. Cotellerii, ex Actis Sanctorum Bolland[istarum]. et Bibliotheca Patrum, [in:] Procopii Gazaei opera quae reperiri potuerunt omnia, vol. 3, Paris 1863 (PG 87, part. 3), cols. 3201–3364. [Google Scholar]
  205. Stefańczyk A.P., Wprowadzenie, [in:] Anzelm z Canterbury, O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła, transl. A.P. Stefańczyk, Kęty 2011, pp. 5–42. [Google Scholar]
  206. Stróżewski W., O metodzie fenomenologii, [in:] Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, ed. J. Perzanowski, Warszawa 1989, pp. 78–95. [Google Scholar]
  207. Szram M., Wokół osoby i myśli Orygenesa, Lublin 2021. [Google Scholar]
  208. Szulc A., Stein i Heidegger – dwie fenomenologie, “Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 11 (2014), pp. 31–39. [Google Scholar]
  209. Szymik J., Najgłębsze pragnienie Boskiego Nauczyciela. Ekumenizm według J. Ratzingere/Benedykta XVI, “Studia Oecumenica” 13 (2013), pp. 71–90. [Google Scholar]
  210. Szymik J., Syn jako hilasterion. Ekumeniczny wymiar chrystologii J. Ratzingera/Benedykta XVI, “Communio.” Międzynarodowy Przegląd Teologiczny 37/4 (2017), pp. 7–31. [Google Scholar]
  211. Szymik J., Teologia Słowa Bożego, [in:] Ku mądrości teologii, eds. K. Góźdź, E. Sienkiewicz, Szczecin 2008, pp. 231–236. [Google Scholar]
  212. Szymik J., Theologia benedicta, vol. 3, Katowice 2016. [Google Scholar]
  213. Szymik S., Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego Testamentu, “Roczniki Teologiczne” 51/1 (2004), pp. 127–140. [Google Scholar]
  214. Szymik S., Współczesne modele egzegezy biblijnej, Lublin 2013. [Google Scholar]
  215. Święcicka K., Husserl, Warszawa 1993. [Google Scholar]
  216. Tarnowski K., Fenomenologia i teologia, [in:] Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, ed. R.J. Woźniak, Kraków 2008, pp. 32–49. [Google Scholar]
  217. Tertullian, De baptismo. De oratione/Von der Taufe. Vom Gebet, ed. D. Schleyer, Series: Fontes Christiani 76, Turnhout 2006. [Google Scholar]
  218. Tertullian, On Prayer, transl. S. Thelwall, https://www.newadvent.org/fathers/0322.htm [access: 15.06.2024]. [Google Scholar]
  219. Thiselton A.C., Hermeneutics: An Introduction, Grand Rapids, MI 2009. [Google Scholar]
  220. Tronina A., Historia oddziaływania tekstu. Wirkungsgeschichte, [in:] Metodologia Nowego Testamentu, ed. H. Langkammer, Pelplin 1994, pp. 207–231. [Google Scholar]
  221. Viola C.É., Anzelm z Aosty. Wiara i szukanie zrozumienia, transl. E.I. Zieliński, Lublin 2009. [Google Scholar]
  222. Voderholzer R., Die biblische Hermeneutik Joseph Razingers, “Münchener Theologische Zeitschrift” 56 (2005), pp. 400–414. [Google Scholar]
  223. Waldstein M.M., The Self-Critique of the Historical-Critical Method: Cardinal Ratzinger’s Erasmus Lecture, “Modern Theology” 28/4 (2012), pp. 732–747. [Google Scholar]
  224. Waligóra M., Wstęp do fenomenologii, Kraków 2013. [Google Scholar]
  225. Wall R.W., Reading the New Testament in Canonical Context, [in:] Hearing the New Testament: Strategies for Interpretation, ed. J.B. Green, Grand Rapids, MI 2010, pp. 372–396. [Google Scholar]
  226. Warmbier A., Tożsamość, narracja i hermeneutyka siebie. Paula Ricœura filozofia człowieka, Kraków 2018. [Google Scholar]
  227. Weidner D., Einleitung: Lektüren im Geist der Ebräischen Poesie, [in:] Urpoesie und Morgenland. Johannes Gottfried Herders Vom Geist der Ebräischen Poesie, ed. D. Weidner, Berlin 2008, pp. 9–21. [Google Scholar]
  228. Werbick J., Wprowadzenie do epistemologii teologicznej, transl. G. Rawski, Kraków 2014. [Google Scholar]
  229. Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, transl. J. Ożóg, Kraków 1995. [Google Scholar]
  230. Wilkołek R., Poszerzając granice racjonalności. Epistemologiczna teologia Mikołaja z Kuzy (1401–1464), Kraków 2023. [Google Scholar]
  231. Woźniak R.J., Praca nad dogmatem. Wybrane aspekty odnowy teologii dogmatycznej, Series: Myśl Teologiczna 105, Kraków 2022. [Google Scholar]
  232. Woźniak R.J., Różnica i tajemnica. Objawienie jako teologiczne źródło ludzkiej sobości, Poznań 2012. [Google Scholar]
  233. Zagórecki P., Ocalić fenomenologię z Claude’em Romanem, “Logos i Etos” 60/2 (2022), pp. 203–220. [Google Scholar]
  234. Zahavi D., Fenomenologia Husserla, transl. M. Święch, Kraków 2012. [Google Scholar]
  235. Zarychta P., Biblia w literaturze niemieckiej od Średniowiecza po Klasycyzm Weimarski, [in:] “Cóż za księga!” Biblia w literaturze niemieckojęzycznej od Oświecenia po współczesność, eds. M. Kłańska, J. Kita-Huber, P. Zarychta, Kraków 2010, pp. 21–56. [Google Scholar]
  236. Zatwardnicki S., Apostazja współczesnej egzegezy. Benedykt XVI o niewystarczalności metody historyczno-krytycznej, “Teologia i Człowiek” 28/4 (2014), pp. 185–204. [Google Scholar]
  237. Zatwardnicki S., Aprioryczne założenia i filozoficzne uwarunkowania metody historyczno-krytycznej według Benedykta XVI, “Scriptura Sacra” 16 (2012), pp. 141–164. [Google Scholar]
  238. Zatwardnicki S., Granice metody historyczno-krytycznej w ujęciu Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), “Ruch Biblijny i Liturgiczny” 67/2 (2014), pp. 143–165. [Google Scholar]
  239. Zatwardnicki S., Hermeneutyka wiary w nauczaniu papieża Benedykta XVI, Wrocław: Tum 2014. [Google Scholar]
  240. Zatwardnicki S., Katafatyczność i apofatyczność słowa Bożego w świetle misterium Wcielenia, “Collectanea Theologica” 92/4 (2022), pp. 39–92. [Google Scholar]
  241. Zatwardnicki S., Metoda historyczno-krytyczna a hermeneutyka wiary. Propozycja syntezy w ujęciu Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), “Ateneum Kapłańskie” 162/1 (2014), pp. 74–94. [Google Scholar]
  242. Zatwardnicki S., Pismo Święte czytane w Kościele duszą teologii. Benedykta XVI troska o stan katolickiej egzegezy, “Teologia w Polsce” 7/2 (2013), pp. 173–188. [Google Scholar]
  243. Zieliński E.I., Wiara poszukująca zrozumienia: św. Anzelm z Aosty, [in:] Przewodnik filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, ed. A. Kijewska, Kraków 2012, pp. 137–154. [Google Scholar]
  244. Zieliński J., Jerozolima, Ateny, Aleksandria. Greckie źródła pierwszych nurtów filozofii chrześcijańskiej, Wrocław 2000. [Google Scholar]
  245. Zioło P., Metaforyczność poezji hebrajskiej w ujęciu J.G. Herdera, “Ruch Biblijny i Liturgiczny” 48/3 (1995), pp. 193–199. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.