Michał Chłopowiec – ks. dr hab., profesor uczelniany Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu (emerytowany), wykładowca teologii moralnej. Wśród prowadzonych zajęć dla studentów, w ramach zwłaszcza przygotowań kandydatów do kapłaństwa, prowadził również wykłady z zakresu spowiednictwa i teologii pokuty. W Instytucie Katolickim w Paryżu uzyskał doktorat, przedstawiając napisaną pod kierunkiem M.-D. Chenu OP dysertację L’enseignement de l’épiscpat français sur la lutte des classes. Tytuł doktora habilitowanego otrzymał na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu, wieńcząc dotychczasowy dorobek naukowy publikacją Wychowanie religijno-moralne dziecka w rodzinie. Do twórczości naukowej autora zaliczyć należy również zbiór artykułów pt. Pokuta w Kościele pierwszych wieków.
The church in early medieval Ireland had its own specificity strongly determined by geographical isolation that contributed to the development of local conception and practices. This became visible in different fields of religious activity. A kind of spirituality different from a continental one, as well as different organisation of the church life, was shaped there. The latter resulted from the dominance of monasteries and solutions recommended by them. This dominance led to marginalization of the significance and authority of bishops. Autonomic, dependent on monk communities, decision centres appeared that were therefore liable to deformation.
(tłum. Olha Zatwardnicka)
References
Bernard z Clairvaux, Vie de S. Malachie, SChr 367.
Beda Czcigodny, Historia Ēcclesiae, SChr 490.
Cogitus, Vita sanctae Brigidae virginis, PL 72, 775–790.
Cabriol F., L’Angleterre chrétienne avant les Normands, Paris 1909.
Chevalier J., Essai sur la formation de la nationalité et les revéils religieux au Pays de Galles, des origine à la fin du sixième siècle, Lyon 1923.
Daniel-Rops H., L’Ēglise des Temps barbares, Paris 1953.
Delius W., Geschichte der irischen Kirche von ihren Anfängen bis zum 12. Jahrhundert, München–Basel 1954.
Duft J., Iromanie – Irophobie. Fragen um die frühmittelalterliche Irenmission exemplifiziert an St. Gallen und Alemannien, „Zeitschrift für Schweizerische Kirchengeschichte, Revue d’histoire ecclesiastique Suisse” 50 (1956), s. 241–262.
Gougaud L., Les chrétientés celtiques, Paris 1911.
Grosjean P., Edition et commentaire du analogus santorum Hiberniae secundum diversa tempora ou du tribus ordinibus sanctorum hibarniae, „Analecta Bolladiana” 73 (1955), s. 289–322.
Leclercq J., De saint Grégoire à saint Bernard, du VIe au XIIe siècles, [w:] La spiritualité du Moyen Age, red. J. Leclercq, F. Vandenbroucke, L. Bouyer, Paris 1961, s. 11–272.
Levison W., Die Iren und die fränkische Kirche, [w:] „Historische Zeitschrift” 109 (1912), s. 1–23.
McNeill J.T., The Celtic Churches. A History A.D. 200–1200, Chicago–London 1975.
Renan E., Essais de morale et de critique. La Poésie des races celtiques, Paris 1886.
Riché P., Les Irlandais et les princes carolingiens au VIIIe et IXe siècles, [w:] Die Iren und Europa im frühen Mittelalter, red. H. Löwe, Stuttgart 1982, t. 2, s. 731–753.