Abstract
The author of the article provides a linguistic and theological study of the text from 1Tm 6:17-19, which is a sort of “instruction” offered by the author of the Letter on the Christian attitude towards wealth. Each one of these three verses is analysed separately. The paper draws the reader’s attention to the fact that the material riches owned by a man is a gift from God and brings with itself a threefold accountability: to man, to society and to God. The text under study underlines two main components of wealth which are captured by the adjectives εὐμετάδοτος (generosity beyond measure) and κοινωνικός (the social dimension of wealth). God’s intention for providing men with tangible assets (wealth) is, primarily, doing good to others, also by generous sharing of their possessions. We should perceive wealth from the eschatological point of view which ought to influence the present attitude of wealthy people. A rich man should put his trust not in ephemeral and temporary things but in God who is everlasting and eternal. He is the source of all abundance and wealth. Rich Christians should imitate God in His universal attitude of sharing with everybody.
References
Bauer W., Griechisch-Deutsches Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testaments und der übrigen urchristlichen Literatur, Berlin–New York 1971.
Bénétreau S., La richesse selon 1 Timothée. 6, 6-10 et 6, 17-19, „Études théologiques et religieuses” 83 (2008), nr 1, s. 49–60.
Bernard J.H., The Pastoral Epistles with Introduction and Notes, Cambridge 1899.
Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Warszawa 1975.
Blass F., Debrunner A., Grammatik des neutestamentlischen Griechisch, Göttingen 1984.
Danker F.W., The Concise Greek-English Lexicon of the New Testament, Chicago 2009.
Dibelius M., Conzelmann H., The Pastoral Epistles. A Commentary on the Pastoral Epistles, seria: Hermeneia, Philadelphia 1972.
Dschulnigg P., Warnung vor Reichtum und Ermahnung der Reichen 1 Tim 6,6-10.17-19 im Rahmen des Schlußteils 6,3-21, „Biblische Zeitschrift” 37 (1993), nr 1, s. 60–77.
Hałas S., Chciwość pieniędzy korzeniem wszelkiego zła według 1 Tm 6, 9–10, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 40 (1987), nr 4, s. 297–305.
Haręzga S., Pierwszy i Drugi List do Tymoteusza. List do Tytusa. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, seria: Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 14, Częstochowa 2018.
Hauck F., Kasch W., πλοῦτος, [w:] Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, G. Kittel, O. Baumernfeind, G. Friedrich (Hg.), t. 6, Stuttgart 1959, s. 316–330.
Hoag G.G., Wealth in Ancient Ephesus and the First Letter to Timothy: Fresh Insights from Ephesiaca by Xenophon of Ephesus, seria: Bulletin for Biblical Research Supplement 11, Winona Lake 2015.
Iovino P., Lettere a Timoteo. Lettera a Tito, seria: I Libri Biblici. Nouovo Testamento 15, Milano 2005.
Kidd R.M., Wealth and Beneficence in the Pastoral Epistles: A „Bourgeois” Form of Early Christianity?, seria: Society of Biblical Literature Dissertation Series 122, Atlanta 1990.
Knight G.W. III, The Pastoral Epistles, seria: The New International Greek Testament Commentary, Grand Rapids 2013.
Koehler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 2: Słownik hebrajsko-polski. Słownik aramejsko-polski, tłum. K. Madej, seria: Prymasowska Seria Biblijna 30, Warszawa 2013.
Malherbe A.J., Godliness, Self-Sufficiency, Greed, and the Enjoyment of Wealth. 1 Timothy 6:3-19: Part I, „Novum Testamentum” 52 (2010), nr 4, s. 376–405.
Malherbe A.J., Godliness, Self-Sufficiency, Greed, and the Enjoyment of Wealth. 1 Timothy 6:3-19: Part II, „Novum Testamentum” 53 (2011), nr 1, s. 73–96.
Morgan T., Popular Morality in The Early Roman Empire, Cambridge 2007.
Morgenthaler R., Statistik des neutestamentlichen Wortschatzes, Zürich 1958.
Mounce W.D., Pastoral Epistles, seria: Word Biblical Commentary 46, Nashville 2000.
Neuhaus R.J., Bogactwo i beztroska: być bogatym, bogactwo tworzyć, [w:] Etyka kapitalizmu, P.L. Berger (red.), tłum. H. Woźniakowski, Kraków 1994, s. 171–190.
Neumann N., Kein Gewinn = Gewinn. Die kynisch geprägte Struktur der Argumentation in 1 Tim 6:3-12, „Novum Testamentem” 51 (2009), nr 2, s. 127–147.
Noegel S.B., Paronomasia, [w:] Encyclopedia of Hebrew Language and Linguistics, t. 3, G. Khan (ed.), Leiden–Boston 2013, s. 24–29.
Novum Testamentum Graece, E. Nestle, E. Nestle, B. Aland, K. Aland, J. Karavidopoulos, C.M. Martini, B.M. Metzger (eds.), Stuttgart 2012.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 2002.
Piwowar A., Składnia języka greckiego Nowego Testamentu, Lublin 2017.
Popowski R., Struktura semantyczna neologizmów w listach Pawła z Tarsu, Lublin 1978.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu wydanie z pełną lokalizacją greckich haseł, kluczem polsko-greckim oraz indeksem form czasownikowych, seria: Prymasowska Seria Biblijna 3, Warszawa 1994.
Rad G. von, Teologia Starego Testamentu, tłum. B. Widła, Warszawa 1986.
Sheldon M.E., The Apostle Paul’s Theology of Good Works, with Special Emphasis on 1 Timothy 6:17–19, Southeastern Baptist Theological Seminary, Wake Forest 2012 (niepublikowana praca doktorska).
Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym, L. Ryken, J.C. Wilhoit, T. Longman III (red.), tłum. Z. Kościuk, seria: Prymasowska Seria Biblijna 20, Warszawa 1996.
Słownik grecko-polski, t. 1: Α–Δ, Z. Abramowiczówna (red.), Warszawa 1958.
Słownik grecko-polski, t. 2: Ε–Κ, Z. Abramowiczówna (red.), Warszawa 1960.
Słownik grecko-polski, t. 3: Λ–Π, Z. Abramowiczówna (red.), Warszawa 1962.
Słownik grecko-polski, t. 4: P–Ω, Z. Abramowiczówna (red.), Warszawa 1965.
Stępień J., Listy do Tesaloniczan i pasterskie. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, seria: Pismo Święte Nowego Testamentu 11, Poznań 1979.
Strong J., Grecko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów greckich i kodami Popowskiego, tłum. A. Czwojdrak, seria: Prymasowska Seria Biblijna 42, Warszawa 2015.
Tomczyk D., Φιλαργυρία – czy jedyny korzeń wszelkiego zła? Analiza 1 Tm 6,10a, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 73 (2020), nr 1, s. 5–23.
Towner P.H., The Letters to Timothy and Titus, seria: The New International Commentary on the New Testament, Grand Rapids 2006.
Trebilco P., The Early Christians in Ephesus from Paul to Ignatius, seria: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 166, Tübingen 2014.
Verlyn V. de, Krell K.R., Paul and Money: A Biblical and Theological Analysis of the Apostle’s Teachings and Practices, Grand Rapids 2015.
Wilk J., Jak właściwie korzystać z bogactw materialnych? Rady dla ludzi bogatych zawarte w 1 Tm 6,17-19, [w:] Sprawiedliwość i miłość społeczna. Refleksja interdyscyplinarna w 90-lecie (Archi)diecezji Katowickiej, A. Wuwer (red.), Katowice 2015, s. 160–174.
Wilk J., Listy pasterskie. Pierwszy List do Tymoteusza. Drugi List do Tymoteusza. List do Tytusa, seria: Biblia Impulsy. Nowy Testament 14, Katowice 2018.
Zehr P.M., 1 & 2 Timothy. Titus, seria: Believers Church Bible Commentary, Scottdale 2010.
Downloads
Download data is not yet available.