Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr specjalny (2023)

Artykuły

Prosty język w komunikacji Biblioteki Miejskiej w Łodzi w latach 2018–2020

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.NS23_nppr  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2023

Abstrakt

Artykuł analizuje komunikację prowadzoną przez Bibliotekę Miejską w Łodzi (BMwŁ) w latach 2018–2020, czyli w okresie po restrukturyzacji tej instytucji. W centrum rozważań znajduje się zastosowanie prostego języka jako instrumentu efektywnej komunikacji i budowania relacji z użytkownikami. Autorka omawia strategię komunikacji BMwŁ, która zakłada inkluzywność, budowanie zaufania społecznego oraz przełamywanie negatywnych stereotypów na temat bibliotekarek i bibliotekarzy. Analiza tekstów i materiałów wizualnych publikowanych w kanałach społecznościowych i na stronie WWW BMwŁ pokazuje, że prosty język – rozumiany nie tylko jako techniki upraszczania wypowiedzi, lecz także jako element kultury komunikacji – umożliwia skuteczne angażowanie odbiorców oraz pozyskiwanie nowych użytkowników. Styl komunikacji BMwŁ charakteryzowała wyrazistość, przejrzystość i autoironia, co owocowało większą rozpoznawalnością i wzrostem zaufania do marki tej instytucji.

Bibliografia

  1. Bødker S., Christiansen E., Nyvang T., Zander P. (2012), Personas, People and Participation: Challenges from the Trenches of Local Government, [w:] Halskov K., Winschiers-Theophilus H., Lee Y., Simonsen J., Bødker K. (red.), Proceedings of the 12th Participatory Design Conference: Research Papers – Volume 1, New York, s. 91–100, https://doi.org/10.1145/2347635.2347649 [Google Scholar]
  2. Buglewicz K. (2017), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, Warszawa: Difin. [Google Scholar]
  3. Czarnecki S. (2015), Nowa widownia. O promocji w kulturze, Warszawa. [Google Scholar]
  4. Gruszczyński W., Ogrodniczuk M. (red.) (2015): Jasnopis, czyli mierzenie zrozumiałości polskich tekstów użytkowych, Warszawa. [Google Scholar]
  5. Jenkins H. (2018), Rozprzestrzeniane media, Łódź. [Google Scholar]
  6. Johannessen M.R., Berntzen L., Ødegård A. (2017), A review of the Norwegian plain language policy, [w:] Tambouris E., Wimmer M.A., Tarabanis K. (red.), Electronic Government. EGOV 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol. 10428, Cham: Springer, s. 187–198, https://doi.org/10.1007/978-3-319-64677-0_16 [Google Scholar]
  7. LibrarIN Project (2023), Creating social spaces: How libraries serve as the heart of communities, European Commission Horizon 2020, https://librarin.eu/wp-content/uploads/2023/10/LibrarIN_Creating-Social-Spaces-Report.pdf [Google Scholar]
  8. Moore Ch., Barbour K., Lee K. (2017), Five dimensions of online persona, „Persona Studies”, vol. 3, no. 1, s. 1–12. [Google Scholar]
  9. Nowa Biblioteka Miejska, czyli zmiany w łódzkich czytelniach (2018), Urząd Miasta Łodzi, https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/nowa-biblioteka-miejska-czyli-zmiany-w-lodzkich-czytelniach-id17579/2018/1/10/ [dostęp: 14.03.2023]. [Google Scholar]
  10. Piekot T., Zarzeczny G. (2013), Prosta polszczyzna, „Przegląd Uniwersytecki”, nr 4, s. 26–28. [Google Scholar]
  11. Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E. (2015), Upraszczanie tekstu użytkowego jako (współ) działanie. Perspektywa prostej polszczyzny, Wrocław. [Google Scholar]
  12. Rojek K., Czarnecki S., Janus A., Śliwowski K., Maźnica Ł., Laine-Zamoyska M. (2016), Nowe media, technologie i otwartość w instytucjach kultury, Gdańsk. [Google Scholar]
  13. Salminen J., Jansen B.J., An J., Kwak H., Jung S.-G. (2018), Are personas done? Evaluating the usefulness of personas in the age of online analytics, „Persona Studies”, vol. 4, no. 2, s. 47–65. [Google Scholar]
  14. Skibicka T. (2018), Jeszcze o wizerunku biblioteki i bibliotekarza z perspektywy popularnych mediów, „Studia o Książce i Informacji”, nr 37, s. 124–134. [Google Scholar]
  15. Szostok P. (2018), Co samorząd musi w komunikacji? O komunikacyjnych aspektach realizacji postulatu upodmiotowienia społeczności lokalnych, [w:] Mazur M., Kornacka-Grzonka M. (red.), Komunikowanie lokalno-regionalne w dobie społeczeństwa medialnego, t. 2: Aspekty polityczne, społeczne i technologiczne, Katowice, s. 47–63. [Google Scholar]
  16. Tambouris E., Wimmer M.A., Tarabanis K. (red.) (2017), Electronic Government. EGOV 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol. 10428, Cham. [Google Scholar]
  17. Tworzydło D. (2023), Public Relations. Praktyka komunikowania 3.0, Warszawa. [Google Scholar]
  18. Wyporska-Frankiewicz J., Cisowska-Sakrajda E. (2022), Dostęp do informacji publicznej a bezpieczeństwo państwa, „Wiedza Obronna”, nr 278(1), s. 110, https://doi.org/10.34752/2022-e278 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.