Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/19 (2023)

Artykuły

Logopedyczne zajęcia grupowe dla dzieci różnych narodowości - w poszukiwaniu metod

DOI: https://doi.org/10.25312/j.6839  [Google Scholar]
Opublikowane: 18.12.2023

Abstrakt

Logopedzi wciąż stoją przed koniecznością poszukiwania skutecznych, a zarazem ciekawych dla dzieci metod terapeutycznych. Kreatywny logopeda to taki, który wciąż poszukuje nowych metod w swojej pracy terapeutycznej. Zajęcia logopedyczne odbywają się zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej. Grupowe zajęcia logopedyczne mają wiele zalet, gdyż sprzyjają nawiązywaniu relacji między dziećmi. Poza tym w przypadku uczniów z zaburzeniami mowy, ćwicząc z rówieśnikami nie czują się oni izolowani ze względu na swoje problemy z mówieniem. Zajęcia grupowe są dla dzieci interesujące, jeżeli logopeda zaproponuje ciekawe gry i zabawy. W przypadku szkół, do których uczęszczają dzieci różnych narodowości należy tak poprowadzić zajęcia, by mogły w nich wziąć udział wszyscy uczniowie i by okazały się one korzystne dla całej grupy. Autorzy niniejszego tekstu inspiracji podczas poszukiwania metod terapeutycznych dla grupowych zajęć logopedycznych poszukują w dydaktyce. Artykuł prezentuje możliwości zastosowania wybranych metod nauczania podczas grupowych zajęć logopedycznych, przedstawiając propozycje w następujących kategoriach: metody o charakterze integracyjnym, metody rozwijające słownictwo, metody usprawniające umiejętności syntaktyczne i metody doskonalące wymowę. Zaprezentowane metody zapożyczone z dydaktyki stanowią tylko niewielki wybór metod, jakie można zastosować po adaptacji w logoterapii. Należy zachęcić logopedów do dalszych poszukiwań metod terapeutycznych nie tylko na terenie dydaktyki.

Bibliografia

  1. Banaszkiewicz A. (2021), Metodologia, metodyka, metody logopedii. W czym metodyka pomaga logopedzie praktykowi?, „Forum Logopedy”, nr 45, s. 5–11. [Google Scholar]
  2. Błachnio K. (1989), Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Błachnio K. (1992), Vademecum logopedyczne: dla studentów pedagogiki, Poznań. [Google Scholar]
  4. Błachnio K. (2003), Vademecum logopedyczne, Poznań. [Google Scholar]
  5. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce. [Google Scholar]
  6. Domagała A., Mirecka U. (red.) (2018), Metody terapii logopedycznej, Lublin. [Google Scholar]
  7. Graban J., Sprawka R. (2004), Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Gdańsk. [Google Scholar]
  8. Griesbeck J. (1999), Zabawy dla grup, Kielce. [Google Scholar]
  9. Grzesiak-Witek D., Łuka M., Witek P. (2018), Wybrane kierunki współczesnej profilaktyki i resocjalizacji, Lublin. [Google Scholar]
  10. Grzesiak-Witek D., Pacian A. (w druku), Aspekty medyczne w pracy logopedycznej. [Google Scholar]
  11. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2001), Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole, s. 633–669. [Google Scholar]
  12. Kania J.T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Krzyżewska J. (1998), Aktywizujące metody i techniki integracyjne w edukacji wczesnoszkolnej, cz. 1, 2, Suwałki. [Google Scholar]
  14. Krzyżewska J. (2000), Aktywizujące metody i techniki w edukacji, cz. 2, Suwałki. [Google Scholar]
  15. Mielech A. (2007), Twórczość językowa dziecka w okresie wczesnoszkolnym, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko – sukcesy i porażki, Warszawa. [Google Scholar]
  16. Okoń W. (2003), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa. [Google Scholar]
  17. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017), Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=16244 [dostęp: 1.03.2023]. [Google Scholar]
  18. Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Płock. [Google Scholar]
  19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2019, poz. 502. [Google Scholar]
  20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591 ze zm., https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001280/O/D20201280.pdf [dostęp: 24.02.2023]. [Google Scholar]
  21. Stańdo J., Spławska-Murmyło M. (2017), Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3pu-3PWCAxXVVfEDHTnHBc0QFnoECBUQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D16203&usg=AOvVaw1s7BxE0FwgLU3EgUTIeRCn&opi=89978449 [dostęp: 3.03.2023]. [Google Scholar]
  22. Stępień E. (b.r.), Wybrane metody i techniki aktywizujące, https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/FRIL/12%20UCZENIE%20II%20ETAP/E-learning_12_uczenie/6.%20Modul_VI/VI.1%20INF/aktywizujace_metody_nauczania.pdf [dostęp: 28.03.2023]. [Google Scholar]
  23. Trzaska L., Wojciechowski M. (1997), Metody aktywne w pracy z grupą. Problemy realizacji, Warszawa. [Google Scholar]
  24. Uczniowie z różnych kultur w szkole, https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/10/uczniowe-z-roznych-kultur-w-szkole.pdf [dostęp: 2.03.2023]. [Google Scholar]
  25. Węsierska K. (2013), Opieka logopedyczna w przedszkolu: profilaktyka, diagnoza, terapia, Toruń. [Google Scholar]
  26. Woynarowska B. (1999), Działania profilaktyczne u dzieci i młodzieży, [w:] J.B. Karski (red.), Promocja zdrowia, Warszawa. [Google Scholar]
  27. Zarzecki L. (2008), Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra. [Google Scholar]
  28. Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, Bydgoszcz. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.