Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/19 (2023)

Artykuły

The analysis of second language learners’ difficulties: the case of Polish learners of English

DOI: https://doi.org/10.25312/j.6864  [Google Scholar]
Opublikowane: 18.12.2023

Abstrakt

Analiza trudności uczących się drugiego języka: przypadek polskich uczniów uczących się języka angielskiego

W artykule omówiono trudności, z którymi mierzą się uczący się drugiego języka. W części teoretycznej przedstawiono podstawowe założenia analizy kontrastowej (contrastive analysis), analizy błędów (error analysis), międzyjęzyka, a także i różne źródła błędów przez nich popełnianych.

W artykule skoncentrowano się na analizie błędów, które mogą wystąpić podczas procesu uczenia się. Zwrócono uwagę na problemy, przed którymi stoją polscy uczniowie uczący się języka angielskiego. Analiza oparta została zarówno na korpusie pisemnym, jak i mówionym, czyli PELCRA, pozwalających zidentyfikować różne błędne przykłady użycia zaobserwowane wśród uczniów uczących się drugiego języka.

Bibliografia

  1. Brown H.D. (1980), Principles of language learning and teaching, Englewood Cliffs. [Google Scholar]
  2. Brown H.D. (2000), Principles of language learning and teaching, White Plains. [Google Scholar]
  3. Chomsky N. (1965), Aspects of the Theory of Syntax, Cambridge. [Google Scholar]
  4. Corder S.P. (1971), Idiosyncratic errors and error analysis, “International Review of Applied Linguistics”, vol. 9(2), pp. 147–159. [Google Scholar]
  5. Dulay H., Burt M., Krashen S.D. (1982), Language two, Oxford. [Google Scholar]
  6. Ellis R. (1989), Understanding Second Language Acquisition, Oxford. [Google Scholar]
  7. Ellis R. (1997), Second Language Acquisition, Oxford. [Google Scholar]
  8. Harmer J. (1991), The Practice of English Language Teaching, London–New York. [Google Scholar]
  9. Ho M. L. (2003), Empowering English Teachers to Grapple with Errors in Grammar, “The Internet TESL Journal”, vol. IX, no. 3, http://iteslj.org/Techniques/Ho_Grammar_Errors.html [accessed: 12.07.2023]. [Google Scholar]
  10. Hsu C.H. (2013), Revisiting causes of grammatical errors for ESL teachers, “Educational Research”, vol. 4(6), pp. 513–516. [Google Scholar]
  11. Hymes D.H. (1972), On communicative competence, [in:] J.B. Pride, J. Holmes (eds.), Sociolinguistics: selected readings, Harmondsworth. [Google Scholar]
  12. Lado R. (1957), Linguistics across cultures, Ann Arbor. [Google Scholar]
  13. Lightbown P.M., Spada N. (2006), How languages are learned, New York. [Google Scholar]
  14. Longman Dictionary of Contemporary English (1995), Essex. [Google Scholar]
  15. PELCRA Group (n.d.), http://pelcra.pl/new/ [accessed: 18.06.2023]. [Google Scholar]
  16. Richards J.C. (1971), A non-contrastive approach to error analysis, “English Language Teaching”, vol. 25(3), pp. 204–219. [Google Scholar]
  17. Richards J.C. (1974), Error analysis: Perspectives on second language acquisition, London. [Google Scholar]
  18. Selinker L. (1972), Interlanguage, “International Review of Applied Linguistics”, vol. 10, pp. 209–231. [Google Scholar]
  19. Selinker L. (1992), Rediscovering language, Essex. [Google Scholar]
  20. Yip V. (1995), Interlanguage and learnability: From Chinese to English, Amsterdam. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.