Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 13 (2019)

Artykuły

A film adaptation of Stephen King’s novella “Rita Hayworth and Shawshank Redemption” (1982) as an example of a multimodal translation pattern: Adaptacja filmowa opowiadania Stephena Kinga "Rita Hayworth and Shawshank Redemption" (1982) jako przykład wzoru przekładu multimodalnego (ENG)

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.13/2019_11wsz  [Google Scholar]
Opublikowane: 25.03.2020

Abstrakt

Ostatnio spotkałem się ze stwierdzeniem, że „adaptacja jest serią procesów zachodzących w trakcie przekładu”. Adaptacja obejmuje swoim zasięgiem nie tylko coraz szersze kręgi kina czy sztuki, ale również naszego życia, a samo pojęcie adaptacji ulega ciągłemu rozszerzaniu. Celem głównym artykułu jest pokazanie, że adaptacja filmowa jest przykładem wzoru przekładu multimodalnego. Na skutek tego otrzymujemy zupełnie nowy tekst, jakim jest film w kontraście do jego literackiego pierwowzoru. Aby pokazać, że adaptacja filmowa jest przykładem wzoru przekładu multimodalnego, ujmę ją od strony językoznawczej, co dla niektórych wyda się zapewne czymś nowym. Słowa modalność czy tekst multimodalny będą przewijały się w artykule często. Przy okazji artykułu zaprezentuję też drobną część badań prowadzonych nad filmem od strony językoznawczej w Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu.

Bibliografia

  1. Gruszczyk T. (2015), Reading a movie – watching literature, Śląsk. [Google Scholar]
  2. Hopfinger M. (1974), Film adaptations of literary works. Problems of theory and interpretation, Wrocław. [Google Scholar]
  3. King S. (1982), Rita Hayworth and Shawshank Redemption and Story from Different Seasons, Hardcover. [Google Scholar]
  4. King S. (2001), Skazani na Shawshank: Cztery pory roku, Warszawa. [Google Scholar]
  5. Monaco J. (2009), How to Read a Film: The World of Movies, Media, Multimedia: Language, History, Theory, Oxford. [Google Scholar]
  6. Post M. (2017), Film as multimodal text. Assumptions and tools for its analysis, Wrocław. [Google Scholar]
  7. Shawshank Redemption, Frank Darabont, USA 1994 [Google Scholar]
  8. Wildfeuer J., Bateman J., (2017), Film Text Analysis: New Perspectives on Analysis of Filmic Meaning, New York. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.