Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 4/25 (2025)

Artykuły

Pola agresji słownej i potencjał słowotwórczy w komunikacji nauczycieli z uczniami w serialu animowanym „Włatcy móch” (2006–2011)

DOI: https://doi.org/10.25312/j.9691  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2025

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę prezentacji wyników pilotażowych badań dotyczących użycia agresji werbalnej w komunikacji nauczycielek z ich uczniami na przykładzie kreskówki dla dorosłych pt. Włatcy móch (2006–2011). W pierwszej kolejności w badaniu podjęto próbę określenia obszarów agresji słownej w wypowiedziach przedstawicielek grona pedagogicznego, aby później przyporządkować im konkretne wypowiedzi. W toku badania potwierdzono, że najczęstszymi obszarami dotkniętymi atakiem ze strony nauczycielek są: zachowanie uczniów, ich kompetencje, wygląd lub ewentualnie wyznanie. Napotkać można jednak także agresję w postaci gróźb oraz antydialogicznych uogólnień. Najmocniej rzucającym się jednak zjawiskiem są wyzwiska i obelgi skierowane pod adresem uczących się osób. Należy wskazać także na werbalnie agresywne zapożyczenia z języka niemieckiego. W dalszej części artykułu wskazano na relatywnie wysoki stopień potencjału słowotwórczego, jaki można zaobserwować w wypowiedziach obu pań. Ma to na celu wyrazić silniejszą emocję, a do całości dzieła wprowadzić element humoru i satyry, czyniąc go bardziej realistycznym.

Bibliografia

  1. Aronson E. (2009), Człowiek istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  2. Bocheńska K. (2006), Szach-mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
  3. Bonacchi S. (Hrsg.) (2019), Verbale Aggression. Multidisziplinäre Zugänge Zur Verletzenden Macht Der Sprache, Berlin – Boston: Diskursmuster / Discourse Patterns. [Google Scholar]
  4. Chodkowski Z. (2018), Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania, „Kultura – Przemiany – Edukacja“, nr 6, S. 211–227, https://repozytorium.ur.edu.pl/browse/author?scope=f36af9e4-e7c7-4f73-8f5e-3f05837c96a4&value=Chodkowski,%20Zbigniew [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]
  5. Gałczyńska A. (2012), Agresja werbalna w tekstach kierowanych do dzieci, „Język a Kultura“, nr 23, S. 323–334. [Google Scholar]
  6. Golding W. (1983), Herr der Fliegen, Frankfurt/Main: Fischer Taschenbuchverlag, Frankfurt am Main. [Google Scholar]
  7. Gordon T. (2001), Wychowanie bez porażek, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. [Google Scholar]
  8. Havryliv O. (2017), Verbale Aggression: das Spektrum der Funktionen, „Linguistik online“, Bd. 3(17), S. 27–47. [Google Scholar]
  9. Karwatowska M. (2010), Uczeń w świecie wartości, Lublin: Wydawnictwo UMCS. [Google Scholar]
  10. Karwatowska M. (2021), Etyka komunikacji jako podstawa budowania relacji międzyludzkich (na przykładzie interakcji nauczyciel–uczeń), [in:] A. Myszka, E. Oronowicz-Kida, R. Słabczyński (Hrsg.), Silva rerum. Rzecz o współczesnej i dawnej polszczyźnie. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Kazimierzowi Ożogowi, Bd. 2, S. 414–422, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. [Google Scholar]
  11. Krahe B. (2005), Agresja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [Google Scholar]
  12. Krzyżyk D. (2022), Agresja językowa w komunikacji dydaktycznej (wybrane problemy), „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska“, nr 7, S. 195–209. [Google Scholar]
  13. marc (2024), „Włatcy Móch” powracają z nowymi przygodami już w niedzielę!, https://poznan.eska.pl/czesio-konieczko-anusiak-i-maslana-co-pamietasz-z-kultowego-serialu-wlatcy-moch-bohaterowie-powracaja-aa-4QhQ-VPsB-jZAw.html [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  14. Moroń M. (2016), Rozumienie emocji a agresywność i wrogość. Mediacyjna rola empatii, aleksytymii i makiawelizmu, „Psychologia Społeczna“, nr 11, S. 321–338. [Google Scholar]
  15. Ostafiński W. (2020), Jestem agresywny czy stanowczy? O komunikowaniu agresji i mowie nienawiści we współczesnej rzeczywistości społecznej, „Edukacja. Terapia. Opieka“, nr 2, S. 20–32. [Google Scholar]
  16. Peisert M. (2004), Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. [Google Scholar]
  17. Pietrzak H. (2000), Agresja – konflikt – społeczeństwo, Tyczyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Gospodarczej. [Google Scholar]
  18. Roszak M. (2010), „Tylko jeden klub” – agresja językowa zielonogórskich kibiców żużlowych, „Sport Wyczynowy“, nr 2, S. 205–213. [Google Scholar]
  19. Sąd ostateczny | Włatcy Móch: One (2024), https://www.facebook.com/wlatcymoch.czworka/videos/s%C4%85d-ostateczny-w%C5%82atcy-m%C3%B3ch-one/893696576074015/ [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  20. Słownik slangu, Stichwort: Mondzioł (2008), https://www.miejski.pl/slowo-Mondzio%C5%82 [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  21. Taras B. (2013), Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. [Google Scholar]
  22. Tempczyk-Nagórka Ż. (2017), Między odrzuceniem a akceptacją – w stronę komunikacji inkluzyjnej, „Forum Pedagogiczne“, nr 7(1), S. 121–135, https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/1343/2037 [Zugriff am: 18.04.2025]. [Google Scholar]
  23. Wierzbicka A. (1999), Język – umysł – kultura, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  24. Włatcy móch – fenomen, czy krótkotrwały sukces? (2019), https://www.mojemedia.pl/wlatcy-moch-fenomen-czy-krotkotrwaly-sukces/ [Zugriff am: 17.04.2025]. [Google Scholar]
  25. Włatcy Móch postin (o.J.), https://memy.jeja.pl/988291,wlatcy-moch-postin.html [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  26. Zakonnica (o.J.), https://wlatcymoch.fandom.com/pl/wiki/Zakonnica [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]
  27. Zofia Frau (o.J.), https://zloczyncy.fandom.com/wiki/Zofia_Fra%C5%82 [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.