Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 7 (2013)

Articles

Creation of the meanings in Halina Poświatowska’s compositions

Published: 2013-10-01

Abstract

Words have usually several different, interrelated meanings., Langacker paid attention to the ambiguity resulting from these properties in characterizing of the foundations of cognitive grammar. Meanings of words are tied mutually in a systematic way thanks to several cognitive processes which allow to see the internal structure of semantic relations. Halina Poświatowska’s poetry is undoubtedly a superb material showing these dependences, symbolic signs , figures of speech or semantic conversions. Her rich creation is unusually poly-sensory and various in respect of metaphorical visualizations. There is no doubt that in the lingual universe of the poet, lexemes picture the activity of all senses, both on emotional level, as well as mental or purely physical experiences level, which enable the readers  to see interpretations of the chosen fragments of poems.

References

  1. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, PWN, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  2. Kopaliński W., Słownik symboli, WP, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  3. Langacker R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przekł. zbior. pod red. H. Kordeckiego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995. [Google Scholar]
  4. Miodunka W., Teoria pól językowych. Społeczne i indywidualne ich uwarunkowania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 559. Prace językoznawcze”, Z. 67, Warszawa 1980. [Google Scholar]
  5. Pajdzińska A., Tokarski R., Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” LXXXVII, 1996, z. 4, s. 143–158. [Google Scholar]
  6. Pajdzińska A., Metafora pojęciowa w badaniach diachronicznych, [w:] A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Przeszłość w językowym obrazie świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999. [Google Scholar]
  7. Sławiński J. (red.), Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław 2000. [Google Scholar]
  8. Szkiłądź H. (red.), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1978. [Google Scholar]
  9. Ślósarska J., Analiza kognitywna tekstu literackiego, [w:] T. Świętosławska (red.), Problemy poznawania dzieła literackiego w szkole, WUŁ, Łódź 2001. [Google Scholar]
  10. Ślósarska J., Kognitywizm w badaniach literackich, [w:] D. Ulicka (red.), Literatura – teoria – metodologia, WPUW, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  11. Ślósarska J., Syntagmantyka poetycka, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1995. [Google Scholar]
  12. Ślósarska J., W kierunku nieliniowych modeli „poiesis” i „techne”, [w:] E. Kasperski (red.), Rozważania metodologiczne. Język – literatura – teatr, WPUW, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  13. Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, PAN, Kraków 1995.Tabakowska E., Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu, Universitas, Kraków 2001. [Google Scholar]
  14. Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków 2001. [Google Scholar]
  15. Tokarski R., Konotacja jako składnik treści słowa, [w:] J. Bartmiński (red.), Konotacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998. [Google Scholar]
  16. Tokarski R., Językowy obraz świata a niektóre założenia kognitywizmu, „Etnolingwistyka” 9/10 , Lublin 1998. [Google Scholar]
  17. Traczyk W. Z. (red.), Słownik fizjologii człowieka, PZWL, Warszawa 2000. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.