Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 114 (2010): Nasza Przeszłość

Miscellanea

„Ukrzyżowanie” z warsztatów obraźniczych w zbiorach prywatnych w Poznaniu

  • Tomasz Wujewski
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2010.114.315-324  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.12.2010

Abstrakt

W komunikacie zaprezentowano obraz przedstawiający Chrystusa na krzyżu, otoczonego narzędziami męki, będący bez wątpienia wytworem jednego z XIX-wiecznych warsztatów tzw. obraźniczych. Zabytek znajdujący się obecnie w Poznaniu związano z produkcją warsztatów uznawanych za częstochowskie. Wskazują na to zarówno analogie ikonograficzne, jak i techniczne. Wyraźnie widać także wpływy malarstwa akademickiego w zakresie palety barwnej i stosowania światłocienia, przy zachowaniu ogólnego charakteru pierwowzoru prawdopodobnie gotyckiego w kompozycji i opracowaniu tła.

Bibliografia

  1. Berliner R., Arma Christi, „Münchener Jahrbuch der Bildenden Kunst”, Seria 3, 6, 1955, s. 35-152. [Google Scholar]
  2. Brykowski R., Kilka słów o niektórych częstochowskich rysunkach Adriana Głębockiego, PSL, 25, 1971, nr 3, s. 177nn. [Google Scholar]
  3. Fryś-Pietraszakowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka Ludowa w Polsce, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  4. Górka S., Skulscy „ochweśnicy”, Wisła XV, 1, 1901, s. 1-7. [Google Scholar]
  5. Jurkowlaniec G., Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  6. Kunczyńska-Iracka A., Obrazy częstochowskie, PSL, 20, 1966, nr 2, s. 75-101. [Google Scholar]
  7. Kunczyńska-Iracka A., Skulscy malarze czy handlarze obrazów, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, VI-VII, 1965-1966, s. 53-58. [Google Scholar]
  8. Materiały do historii cechowego rzemiosła artystycznego XVIII i pierwszej połowy XIX w. w Nowej Częstochowie, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 6(1963), s. 239-263. [Google Scholar]
  9. Mikołajczyk A., Liberska-Marinow M., Paszkowska-Wróblewska B., Polskie obrazy ludowe w zbiorach Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, Łódź 1985. [Google Scholar]
  10. Nieznana księga cechu malarzy częstochowskich (1783-1818), „Rocznik Muzeum Okręgowego w Częstochowie”, Historia, 1, 1985, s. 140-158. [Google Scholar]
  11. Przeździecka M., Na tropach skulskich ochweśników, PSL, 11, 1957, nr 4, s. 250-256. [Google Scholar]
  12. Reinfuss R., Malarstwo ludowe, Kraków 1962. [Google Scholar]
  13. Rysunki i artykuły malarza Adriana Głębockiego źródłem do poznania dewocyjnej sztuki częstochowskiej, PSL 23, 1969, nr 3-4, s. 228-233. [Google Scholar]
  14. Seweryn T., Polskie malarstwo ludowe, Kraków 1937. [Google Scholar]
  15. Suckale R., Arma Christi. Überlegungen zur Zeichenhaftigkeit mittelalterlicher Andachtsbild, Städel-Jahrbuch, N. Seria, 6, 1977, s. 177-208. [Google Scholar]
  16. Sztuka dewocyjna Częstochowy. Katalog wystawy (opr. R. Rok, A. Jaśkiewicz), Częstochowa 1991. [Google Scholar]
  17. Szymański S., Środowisko obraźników skulskich przed rokiem 1830, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, IV-V, 1963-1964, s. 134-149; idem, Środowisko obraźników i ochweśników skulskich w latach 1830-1862, „Zeszyty Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, VI-VII, 1965-1966, s. 37-51. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.