Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 101 (2004): Nasza Przeszłość

Artykuły

Bractwo św. Jana Nepomucena przy kościele parafialnym w Krościenku Wyżnym w latach 1770-1914

  • Roman Pelczar
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2004.101.5-32  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.2004

Abstrakt

Bractwo św. Jana Nepomucena było stowarzyszeniem dewocyjnym założonym w 1770 r. za zgodą papieża Klemensa XIV. Działało z przerwami do 1914 roku. Jego strukturę i funkcjonowanie regulował statut, który określał również zakres odpustów dostępnych dla członków. Zobowiązania braci miały charakter religijny, społeczny i moralny. Na czele bractwa stał promotor - funkcja ta należała do miejscowego proboszcza. W przypadku jego nieobecności, ta nadzorcza rola przypadała jego wikariuszowi (zastępcy promotora). Promotor posiadał szereg praw i obowiązków w odniesieniu do bractwa i jego członków. Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie stowarzyszenia dzielił z wybranymi w tym celu braćmi. Członkowie bractwa spotykali się regularnie na mszach i innych nabożeństwach. Nowi członkowie byli przyjmowani podczas ceremonii religijnej zgodnie ze specjalnym rytuałem. Zdecydowanie najwięcej przyjęć miało miejsce 16 maja, w święto św. Jana Nepomucena. Bractwo rekrutowało swoich członków ze wszystkich warstw społecznych w miastach i wsiach całej diecezji. W parafii Krościenko Wyżne lista członków obejmowała zarówno mężczyzn, jak i kobiety, przy czym te ostatnie stanowiły zdecydowaną większość.

Bibliografia

  1. Kuźmak K., Bractwa kościelne, w: Encyklopedia katolicka, Lublin 1976. [Google Scholar]
  2. Litak S., Struktura i funkcje parafii w Polsce, w: Kościół w Polsce, t. 2 Kraków 1969. [Google Scholar]
  3. Salaterski S., Sieć i działalność bractw kościelnych w prepozyt urze tarnowskiej do roku 1772, „Nasza Przeszłość” t. 75:1989. [Google Scholar]
  4. Wieczorek E., Kult św. Jana Nepomucena w Polsce (Studium historyczno-liturgiczne), „Biuletyn Informacyjny ATK” 1984. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>