Biografia historyczna była i jest ważnym wytworem rekonstrukcji faktów i zjawisk z przeszłości. Nauczanie biografii przynosi duże sukcesy, szczególnie w edukacji dzieci. Nie zostało to w pełni zbadane i potwierdzone, chociaż wielu historyków uważa to za pewnik. W XIX wieku wykorzystanie biografii w nauczaniu historii pomyślano jako kwestię tworzenia kanonów postaci wybitnych. Wśród nich znalazł się Piotr Skarga. Wizja edukacyjna Piotra Skargi w XIX wieku znacznie różni się od tej, którą możemy rozpoznać na podstawie aktualnie wymaganych podręczników historii. W niedawnej przeszłości kształtowała się pod wpływem ideologii, tym samym obraz Piotra Skargi został zniekształcony. Inaczej było w epoce zaborów. W kanonie bohaterów polskiej przeszłości tego okresu wysokie miejsce zajmował Piotr Skarga. Szkolna i pozaszkolna edukacja historyczna wykorzystała jego biografię do upowszechnienia wzorców zachowań publicznych i prywatnych, potrzebnych w okolicznościach zagrożenia istnienia narodu, a także przy próbach odrodzenia życia narodowego. Idee wychowawcze powstałe na bazie biografii ks. Skargi spotkały się z niemal powszechnym i bardzo entuzjastycznym przyjęciem.