O. Andrzej Jastrzębski OMI (dr) – wyświęcony w 1999 r., absolwent Podyplomowych Studiów Poradnictwa Psychologicznego i Psychoterapii dla Duchowieństwa (2005), dr filozofii KUL (2006), profesor w Papieskim Uniwersytecie Św. Tomasza z Akwinu (2009–2012) oraz wykładowca w interdyscyplinarnym programie STOQ (Science, Theology and the Ontological Quest) w Rzymie; obecnie wykładowca w Wydziale Teologicznym UAM, sekcja WSD w Obrze. Autor książek: Pierwszy personalista amerykański (Lublin 2008); Wielcy wizjonerzy, czyli filozofia psychologicznie oswajana (Warszawa 2010); W obronie integralności człowieka. Próba adekwatnego ujęcia filozofii psychologii (Warszawa 2011); współautor oraz tłumacz: Powszechna Encyklopedia Filozofii (red. ks. Andrzej Maryniarczyk, Lublin 2000–2009). Prowadzi badania nad integralnym ujęciem człowieka w teologii, filozofii, psychologii, psychiatrii oraz psychoterapii, publikując prace z tego zakresu w Polsce i za granicą.
Theosis (deificatio) was one of the major theological topics early in both, Eastern and Western Churches. The concept of theosis wouldn’t be a favorite tool for contemporary theologians to express the basic call of the human being to become like God (moral perfection). The human being was created as an image of God and through the grace is to become His resemblance (similitude). The process of deification is a way of transforming the human being with the power of God’s grace operating in the sacraments of the Church, in God’s similitude - as far as it is possible in this life. It doesn’t mean that the human being would become literary God but rather that he or she would become fully human. This article is an attempt at illustrating this process based on the teaching of the Fathers of the Church and their contemporary commentators.
Literaturhinweise
Berdyaev N., The Destiny of Man, London 1945.
Bouyer L. L., Wprowadzenie do życia duchowego. Zarys teologii ascetycznej i mistycznej, tłum. L. Rutkowska, Warszawa 1982.
Congar Y. Y., Człowiek i przebóstwienie w teologii prawosławnej, tłum. L.B. i St. G., „Znak” 20 (1968), nr 169–170, s. 859.
Eckmann A., Przebóstwienie człowieka w pismach wczesnochrześcijańskich, Lublin 2003.
Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991.
Hinlicky R. P, Theological anthropology: Toward integrating theosis and justification by faith, „Journal of Ecumenical Studies” 34(1991), nr 1, s. 38–74.
Hryniewicz W., Współczesna antropologia prawosławna, „Analecta Cracoviensia” 4 (1972), s. 225–226.
Jastrzębski A., Receptywno-responsywne ujęcie duchowości. Zarys problematyki, „Duchowość w Polsce” 16 (2014), s. 167–178.
Kijas Z. J., Przebóstwienie człowieka i świata, Kraków 2000.
Kijewska A., Renesans karoliński: Alkuin, Eriugena, [w:] Przewodnik po filozofii średniowiecznej, red. A. Kijewska, Kraków 2012.
Lotz J. B., Wdrożenie w medytację nad Nowym Testamentem, przeł. J. Zychowicz, Kraków 1985.
Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła wschodniego, tłum. M. Sczaniecka, Warszawa 1989.
Matuszewski K., Idea udziału człowieka w życiu Bożym w pismach Ireneusza z Lyonu, [w:] Idea udziału człowieka w życiu Bożym i Abraham w pismach Ireneusza z Lyonu, red. A. UCIECHA, Studia Antiquitatis Christianae, Series Nova 10, Katowice 2010, s. 73-74.
Nowak A. J., Osobowość sakramentalna, Lublin 1997.
Schonborn Ch., Przebóstwienie życie i śmierć, tłum. W. Szymona, Poznań 2001.
Stinissen W., Człowiek prawdziwy, Poznań 2013.
Zenkowsky B., Petzold H., Das Bild des Menschen im Lichte der orthodoxen Anthropologie, Marburg an der Lahn 1969.
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in