Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 29 Nr 1 (2021)

Biblistyka

W poszukiwaniu Vera et Sincera de Jesu. Dei Verbum § 19 i historyczność Ewangelii

DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2021.29.1.29-70  [Google Scholar]
Opublikowane: 05.06.2021

Abstrakt

Niniejsze studium przedstawia propozycję interpretacji nauczania zawartego w paragrafie 19 Konstytucji Dei Verbum o historyczności Ewangelii jako typowego przykładu soborowego ressourcement, a nie całkowicie „nowego schematu” (José Caba), wypracowanego przez formgeschichte i specjalnie dostosowanego do krytycznego poszukiwania Jezusa historycznego. Sobór Watykański II przywraca tu nowe spojrzenie na ostateczny paradygmat Pisma Świętego, zaś nauczanie Kościoła na temat historyczności Ewangelii najlepiej rozumieć jako zarys schematu Łukaszowego. W istocie tekst soborowy stanowi swego rodzaju egzegezę wstępu do Ewangelii Łukasza. Chociaż to odwołanie do natchnionego Pisma pozostaje otwarte na profesjonalne badania historyczne, a nawet do nich zachęca, asphaleia Ewangelii jest częścią samego głoszonego orędzia. Studium jest skonstruowane wokół kilku przeplatających się tematów. Po pierwsze, kontekstualizuje nauczanie paragrafu 19 Dei Verbum historycznie i hermeneutycznie, wskazując na nieprawdopodobieństwo istnienia jakiegokolwiek zasadniczego „nowego schematu”. Następnie przedstawiony jest opis dwóch głównych poglądów na kwestię historyczności: perspektywy „wielkiego obrazu” i perspektywy „plenarnej”. Wreszcie omówione zostały ostatnie tendencje w nauczaniu o Ewangelii, zwłaszcza studia nad pamięcią w relacji do doktryny soborowej.

Bibliografia

Allison D.C., Constructing Jesus: Memory, Imagination, and History, Grand Rapids 2010.

Allison D.C., It Don’t Come Easy: A History of Disillusionment, [w:] Jesus and the Demise of Authenticity, C. Keith, A. Le Donne (eds.), New York 2012, s. 186–199.

Allison D.C., The Historical Christ and the Theological Jesus, Grand Rapids 2009.

Aune D., Luke 1:1-4: Historical or Scientific Prooimion, [w:] Paul, Luke, and the Greco-Roman World: Essays in Honour of Alexander J.M. Wedderburn, A. Christopherson i in. (eds.), „Journal for the Study of the New Testament Supplement Series” 217 (2002), s. 138–148.

Aune D., Prophecy in Early Christianity and the Ancient Mediterranean World, Eugene 2003.

Balthasar H.U. von, Origen: Spirit and Fire: A Thematic Anthology of His Writings, Washington 1984.

Bauckham R., Eyewitnesses and Critical History: A Response to Jens Schroder and Craig Evans, „Journal for the Study of the New Testament” 31 (2008), s. 221–235.

Bauckham R., Historiographical Aspects of the Gospel of John, „New Testament Studies” 53 (2007), s. 17–36.

Bauckham R., In Response to My Respondents: Jesus and the Eyewitnesses in Review, „Journal for the Study of the Historical Jesus” 6 (2008), s. 225–253.

Bauckham R., Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony, Grand Rapids 2006.

Baum A., The Anonymity of the New Testament History Books: A Stylistic Device in the Context of Greco-Roman and Ancient Near Eastern Literature, „Novum Testamentum” 50 (2008), s. 120–142.

Bea A., The Study of the Synoptic Gospels: New Approaches and Outlooks, New York 1965.

Bea A., The Word of God and Mankind, London 1967.

Bechard D.P., Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony, „Biblica” 90 (2009), s. 126–129.

Benoit P., Refléxions sur la ‘formgeschichtliche Methode’, „Revue Biblique” (1946), s. 481–512.

Betz J., Glory(ing) in the Humility of the Word: The Kenotic Form of Revelation in J.G. Hamann, „Letter and Spirit” 6 (2010), s. 141–180.

Blomberg C.L., The Historical Reliability of Johns Gospel: Issues and Commentary, Downers Grove 2001.

Bowersock G.W., Fiction as History: Nero to Julian, Berkeley 1994.

Brown R., The Birth of the Messiah: A Commentary on the Infancy Narratives in Matthew and Luke, New York 1977.

Brown R., The Community of the Beloved Disciple: The Life, Loves, and Hates of an Individual Church in New Testament Times, New York 1979.

Bultmann R., Theology of the New Testament II, New York 1955.

Burridge R., What are the Gospels? A Comparison with Graeco-Roman Biography, Grand Rapids 2004.

Butler B.C., The Originality of St. Matthew: A Critique of the Two Document Hypothesis, Cambridge 2011.

Caba J., Historicity of the Gospels (Dei Verbum 19): Genesis and Fruits of the Conciliar Text, [w:] Vatican II: Assessments and Perspectives, t. 1, R. Latourelle (ed.), New York 1988, s. 299–320.

Casey M., Jesus of Nazareth: An Independent Historians Account of His Life and Teaching, New York 2010.

Charlesworth J., The Historical Jesus in the Fourth Gospel: A Paradigm Shift?, „Journal of the Study of the Historical Jesus” 8 (2010), s. 3–46.

Conzelmann H., The Theology of St. Luke, Philadelphia 1961.

Cullmann O., Vatican II: The New Direction, New York 1968.

Diehl J., What Is a Gospel? Recent Studies in the Gospel Genre, „Currents in Biblical Research” 9 (2011), s. 171–199.

Dictionary of Major Biblical Interpreters, D. McKim (ed.), Downers Grove 2007.

Dillon R., The Hymns of Saint Luke: Lyricism and Narrative Strategy in Luke 1-2, seria: Catholic Biblical Quarterly Monograph Series 50, Washington 2013.

Duchatelez K., La ‘condescendance’ divine et l’histoire du salut, „Nouvelle Revue Théologique” 95 (1973), s. 594–598.

Duncker P., Biblical Criticism, Instructions of the Church and Excesses of Form Criticism, „Catholic Biblical Quarterly” 25 (1963), s. 22–33.

Dunn J., Jesus Remembered, Grand Rapids 2003.

Dunn J., Q1 as Oral Tradition, [w:] The Written Gospel, M. Bockmuehl, D. Hagner (eds.), Cambridge 2005, s. 45–69.

Ehrman B., Did Jesus Exist? The Historical Argument for Jesus of Nazareth, New York 2012.

Evans C., The Implications of Eyewitness Tradition, „Journal for the Study of the New Testament” 31 (2008), s. 211–219.

Eve E., Meier J., Miracle, and Multiple Attestation, „Journal for the Study of the Historical Jesus” 3 (2005), s. 23–45.

Farkasfalvy D., Inspiration and Interpretation, Washington 2010.

Fitzmyer J.A., A Recent Roman Scriptural Controversy, „Theological Studies” 22 (1961), s. 443–444.

Fitzmyer J.A., The Biblical Commissions Instruction on the Historical Truth of the Gospels, „Theological Studies” (1964), s. 386–408.

Fitzmyer J., The Gospel According to Luke I-XII, seria: Anchor Bible 28, Garden City 1979.

Farmer W., The Synoptic Problem, Dilsboro 1974.

Frye N., The Great Code: The Bible and Literature, New York 1982.

Garrigou-Lagrange R., La nouvelle théologie où va-t-elle?, „Angelicum” 23 (1946), s. 126–145.

Gerhardsson B., Memory and Manuscript: Oral Tradition and Written Transmission in Rabbinic Judaism and Early Christianity, Grand Rapids 1998.

Gerhardsson B., The Origins of the Gospel Traditions, Philadelphia 1979.

Gerhardsson B., The Reliability of the Gospel Tradition, Peabody 2001.

Gil Hellín F., Concilii Vaticani II Synopsis in Ordinem Redigens Schemata cum Relationibus necnon Patrum Orationes atque Animadversiones Constitutio Dogmatica De Divina Revelatione Dei Verbum, Roma 1993.

Goodacre M., The Case against Q: Studies in Markan Priority and the Synoptic Problem, Harrisburg 2002.

Goulder M., Midrash and Lection in Matthew, London 1974.

Gregory B., No Room for God? History, Science, Metaphysics, and the Study of Religion, „History and Theory” 47 (2008), s. 495–519.

Harrison B., The Teaching of Pope Paul VI on Sacred Scripture, Rome 1997.

Hays R., „First Things” 175 (2007), s. 49–53.

Hebblethwaite P., John XXIII: Pope of the Century, New York 2000.

Hengel M., Die johanneische Frage, serie: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 67, Tübingen 1993.

Hengel M., The Four Gospels and the One Gospel of Jesus Christ, London 2000.

Hengel M., The Sources of Earliest Christianity, [w:] Acts and the History of Early Christianity, Philadelphia 1979, s. 3–34.

Hooker M., On Using the Wrong Tool, „Theology” 75 (1972), s. 570–581.

In generali consessu, „Acta Apostolicae Sedis” 53 (1961), s. 507–508.

Jesus and the Demise of Authenticity, C. Keith, A. Le Donne (eds.), New York 2012.

Johnson L.T., „Modern Theology” (2008), s. 318–320.

Kaiser R.B., Clerical Error: A True Story, New York 2002.

Keith C., Memory and Authenticity: Jesus Tradition and What Really Happened, „Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunder der älteren Kirche” 102 (2011), s. 155–177.

Kloppenborg Verbin J., Excavating Q, Minneapolis 2000.

Koester H., Ancient Christian Gospels: Their History and Development, Philadelphia 1990.

Lalourelle R., Theology of Revelation, New York 1987.

Lagrange M.-J., La méthode historique, Paris 1903.

Lagrange M.-J., L’Évangile de Jesus Christ, Paris 1928.

Le Donne A., The Historiographical Jesus: Memory, Typology, and the Son of David, Waco 2009.

Levering M., Participatory Biblical Exegesis: A Theology of Biblical Interpretation, Notre Dame 2008.

Licona M., The Resurrection of Jesus: A New Historiographical Approach, Downers Grove 2010.

Lubac H. de, Medieval Exegesis: The Four Senses of Scripture, t. 2, Grand Rapids 2000.

Nenci G., Il motivo dell’autopsia nella storagrafia greca, „Studi Classici e Orientali” 3 (1955), s. 14–29.

MacDonald D., The Homeric Epics and the Gospel of Mark, New Haven 2000.

Massaux É., Influence de I’Évangile de Saint Matthieu sur la littérature chrétienne avant saint Irénée, Louvain 1950.

Marchetto A., Il Concilio Ecumenico Vaticano II: Contrappunto per la sua storia, Città del Vaticano 2005.

Marchetto A., Il Concilio Ecumenico Vaticano II: Per la sua corretta ermeneutica, Città del Vaticano 2012.

Marincola J., Authority and Tradition in Ancient Historiography, Cambridge 1997, s. 218–125.

Mark and Matthew II, seria: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 271, A. Runnesson i E.-M. Becker (eds.), Tübingen 2013.

Martin F., Some Aspects of Biblical Studies since Vatican II: The Contribution and Challenge of Dei Verbum, [w:] Sacred Scripture: Disclosure of the Word, Ave Maria 2006, s. 227–248.

McCullough R., God and the Gaps, „First Things” 232 (kwiecień 2013), s. 19–20.

McIver R., Memory, Jesus, and the Synoptic Gospels, seria: Society of Biblical Literature Resources for Biblical Studies 59, Atlanta 2011.

Meier J., A Marginal Jew: Rethinking the Historical Jesus, serie: Anchor Bible, t. 1–4, New York 1991, 1994, 2001, 2009.

Miller A., Das neue biblische Handbuch, „Benediktinische Monatsschrift” 31 (1955), s. 49–50.

Murdock D.M., Christ in Egypt: The Jesus-Horus Connection, Seattle 2008.

Murphy D.J., The Church and the Bible: Official Documents of the Catholic Church, New Delhi 2007.

One Gospel from Two: Mark’s Use of Matthew and Luke, D. Peabody, L. Colpe, A. McNicol (eds.), Harrisburg 2002.

Orchard B., Dei Verbum and the Synoptic Gospels, „This Rock” 7 (maj 1996).

Pitre B., The Mystery of Gods Word: Inspiration, Inerrancy, and the Interpretation of Scripture, „Letter and Spirit” 6 (2010), s. 47–66.

Plisch U.-K., The Gospel of Thomas: Original Text with Commentary, Stuttgart 2008.

Pollack S., Pope Benedict Disputes Date of Jesus’ Birth, „Time” (22 listopada 2012).

Reasoner M., Dei Verbum and the Twentieth-Century Drama of Scripture’s Literal Sense, „Nova et Vetera” 15 (2017), nr 1, s. 219–254.

Ratzinger J., Jesus of Nazareth. Holy Week: From the Entrance into Jerusalem to the Resurrection, San Francisco 2011; polskie tłumaczenie za: J. Ratzinger/Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. 2: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.

Ratzinger J., Jesus of Nazareth: From the Baptism in the Jordan to the Transfiguration, New York 2007; polskie tłumaczenie za: J. Ratzinger/Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. 1: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.

Redman J., How Accurate Are Eyewitnesses? Bauckham and the Eyewitnesses in the Light of Psychological Research, „Journal of Biblical Literature” 129 (2010), s. 177–197.

Rodgers P., Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitnesses Testimony, „Novum Testamentum” 52 (2010), s. 88–100.

Romeo A., L’Enciclica “Divino afflante spiritu” e le “Opiniones novae”, „Divinitas” 4 (1960), s. 387–456.

Rothschild C., Luke-Acts and the Rhetoric of History, seria: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 175, Tübingen 2004.

Second Vatican Council, Dei Verbum, [w:] Commentary on the Documents of Vatican II, t. 3, H. Vorgrimlera (ed.), New York 1969; polskie tłumaczenie za: Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, [w:] Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.

Schepens G., L’«autopsie» dans la méthode des historiens grec du Ve siêcle avant J.-C., Brussels 1980.

Schelkens K., Catholic Theology of Revelation on the Eve of Vatican II: A Redaction History of the Schema De fontibus revelationis (1960–1962), Leiden 2011.

Schelkens K., From Providentissimus Deus to Dei Verbum: The Catholic Biblical Movement and the Council Reconsidered, [w:] La théologie catholique entre intransigeance et renouveau: La réception des mouvements préconciliaires à Vatican II, G. Routhier, P.J. Roy, K. Schelkens (eds.), Leuven 2011, s. 49–68.

Schmidt K.L., Der Rahmen der Geschichte Jesu, Berlin 1919.

Schmidt K.L., Die Stellung der Evangelien in der allgemeinen Literaturgeschichte, [w:] Eucharisterion: Studien zur Religion und Literatur des Altes und Neues Testaments: Hermann Gunkel 60. Geburtstag, Teil 2, Göttingen 1923, s. 50–134.

Schmidtke F., Die Einwanderung Israels in Kanaan, „Acta Apostolicae Sedis” 26 (1934), s. 130.

Schökel L.A., Dove va l’esegesi cattolica?, „La Civiltà Cattolica” 111 (1960), nr 2645, s. 449–460.

Schroder J., The Gospels as Eyewitness Testimony? A Critical Examination of Bauckhams Jesus and the Eyewitnesses, „Journal for the Study of the New Testament” 31 (2008), s. 195–209.

Schweitzer A., The Quest of the Historical Jesus, Minneapolis 2000.

Spadafora F., Un document notevole per l’esegesi cattolica, „Palestra del clero” 40 (1961), s. 969–981.

Stabile F.M., Il cardinal Ruffini e il Vaticano II: Le lettere di un intransigente, „Cristianesimo nella Storia” 11 (1990), s. 83–176.

Stanley D.M., New Understanding of the Gospels, [w:] The Bible in Current Catholic Thought, New York 1962, s. 169–183.

Steinmann J., La Vie de Jésus, Paris 1959.

Steinmueller J.E., The Sword of the Spirit, Waco 1982.

Tatum G., The Limits of Reliability, „Nova et Vetera” 6 (2008), s. 523–528.

The Audience of the Gospels: The Origin and Function of the Gospels in Earliest Christianity, E. Klink III (ed.), seria: Library of New Testament Studies 353, London 2010.

The Gospels for All Christians: Rethinking the Gospel Audiences, R. Bauckham (ed.), Grand Rapids 1998.

Taylor J., The Treatment of Reality in the Gospels: Five Studies, Cahiers de la Revue Biblique 78, Paris 2011.

Waldstein M., The Foundations of Bultmann’s Work, „Communio” 14 (1987), s. 115–145.

Wright N.T., The New Testament and the People of God, Minneapolis 1992.

Wright N.T., The Resurrection of the Son of God, Minneapolis 2003.

Wright N.T., „Times Literary Supplement” (14 grudnia 2011).

Zarafa P.P., The Limits of Biblical Inerrancy, „Angelicum” 39 (1962), s. 92–119.

„Acta Apostolicae Sedis” 38 (1905–1906), s. 124–125; 4 (1912), s. 465; 15 (1923), s. 616–619; 26 (1934), s. 130; 45 (1953), s. 432; (1961), s. 507.

„Time” (5 listopada 1965), s. 5.

Downloads

Download data is not yet available.