Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr specjalny (2023)

Artykuły

Rewolucja cyfrowa: wyzwania dla badań językoznawczych i nauczania języków obcych

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.NS23_abpl  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2023

Abstrakt

W artykule sformułowano interdyscyplinarną refleksję nad wpływem rewolucji cyfrowej na badania językoznawcze oraz nauczanie języków obcych. W pierwszej części autor przybliża historyczne i współczesne definicje sztucznej inteligencji (AI), od Turingowskiego pytania „Czy maszyny mogą myśleć?”, przez podział na wąską (ANI) i szeroką (AGI/ASI) AI, aż po najnowsze osiągnięcia w obszarze generatywnych modeli językowych (LLM). Omówiono także krytyczne stanowisko Johna Searle’a i eksperyment Chińskiego Pokoju jako kontrapunkt wobec tezy o świadomości maszyn. Druga część tekstu poświęcona jest praktycznym wyzwaniom wdrożenia technologii rozszerzonej rzeczywistości (XR) w edukacji językowej. Przedstawiono klasyfikację trzech poziomów immersji (w pełni immersyjne VR, pół-immersyjne MR oraz nieimmersyjne AR), a także zalety takich rozwiązań, m.in. naturalną interakcję z wirtualnymi obiektami czy wspomaganie procesu uczenia poprzez multimodalne treści. Zidentyfikowano główne bariery: brak inter-operacyjnych standardów, ograniczoną dostępność materiałów oraz wyzwania adaptacyjnych systemów nauczania. W kontekście polskim omówiono ramy prawne wspierające cyfrową edukację, a także przykłady krajowych inicjatyw.

Bibliografia

  1. Alalwan N., Cheng L., Al-Samarraie H., Yousef R., Alzahrani A. I., Sarsam S. (2020), Challenges and prospects of virtual reality and augmented reality utilization among primary school teachers: A developing country perspective, „Studies in Educational Evaluation”, vol. 66, 100876, http://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100876 [Google Scholar]
  2. Alqahtani A. S., Daghestani L. F., Ibrahim L. F. (2017), Environments and system types of virtual reality technology in STEM: A survey, „International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA)”, vol. 8, s. 77–89, http://doi.org/10.14569/IJACSA.2017.080610 [Google Scholar]
  3. Çağatay H. (2019), A Fair Version of the Chinese Room, „Problemos”, vol. 96, s. 121–133, https://doi.org/10.15388/Problemos.96.10 [Google Scholar]
  4. de Carolis F. (2018), Edward Sapir and Benjamin Lee Whorf: Perspectives and Concepts, „Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia”, vol. 63(3), http://doi.org/10.24193/subbphilo. 2018.3.15 [Google Scholar]
  5. Obeidat H., Meccawy M., Blanchfield P. (2009), Authoring for Adaptive Web-Based Learning Systems: A Case Study, „International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET)”, vol. 4(2), pp. 27–31, http://doi.org/10.3991/ijet.v4i2.920 [Google Scholar]
  6. Rosell-Aguilar F. (2017), State of the app: a taxonomy and framework for evaluating language learning mobile applications, „CALICO Journal”, vol. 34(2), s. 243–258, http://doi. org/10.1558/cj.27623 [Google Scholar]
  7. Russell S., Norvig P. (2016), Artificial Intelligence: A Modern Approach, London. [Google Scholar]
  8. Turing A. (1950), Computing Machinery and Intelligence, „Mind”, vol. LIX(236), s. 433–460, http://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433 [Google Scholar]
  9. VR/AR – nowoczesne metody nauczania języków obcych (2021), https://www.123way.pl/ vr-ar-nowoczesne-metody-nauczania-jezykow-obcych/ [dostęp: 3.03.2023]. [Google Scholar]
  10. Wesoła B. (2022), Edukacja w Polsce wymaga zmian. Ekspert proponuje rozwiązania. Sama zdawalność to za mało, nie każdy uczeń musi mieć wyższe wykształcenie, https://strefaedukacji.pl/edukacja-w-polsce-wymaga-zmian-ekspert-proponuje-rozwiazania-sama-zdawalnosc-to-za-malo-nie-kazdy-uczen-musi-miec-wyzsze/ar/c5-16953779 [dostęp: 10.03.2023]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.