Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/19 (2023)

Artykuły

Students' perceptions on the use of selected mobile apps in the process of acquiring L2 pronunciation – a preliminary study

DOI: https://doi.org/10.25312/j.6840  [Google Scholar]
Opublikowane: 18.12.2023

Abstrakt

Studencka ocena użyteczności korzystania z wybranych aplikacji mobilnych w procesie przyswajania wymowy w drugim języku - badanie pilotażowe

 

Powszechna dostępność i multimodalność nowoczesnych technologii czynią je szczególnie użytecznymi w procesie nauczania języka obcego, w tym nauczania wymowy. Sklep internetowy Google Play Store oferuje obecnie ponad 300 aplikacji do nauki wymowy angielskiej. Wiele z nich otrzymało wysokie oceny: od 4,5 do 4,9 na 5 możliwych. Większość z tych aplikacji jest dostępna za darmo. Ze względu na ich zdolność do zindywidualizowanego, dostosowanego do potrzeb ucznia, samodzielnego przyswajania wiedzy na zasadzie „anytime – anywhere” i automatycznej informacji zwrotnej na temat indywidualnych postępów aplikacje te zyskują coraz większą popularność wśród uczących się języka angielskiego na całym świecie. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badania pilotażowego, w którym zbadano pięć najwyżej ocenianych darmowych aplikacji: Elsa Speak – Learning English Pronunciation firmy ELSA, English Pronunciation 2019 – Correct Pronunciation firmy Grounders, English Pronunciation – Learn Pronunciation firmy NVG Std, Pronounce It autorstwa Maclo Studios oraz Quick Pronunciation Tool autorstwa Tiago English Tutor. W badaniu wzięło udział 20 studentów pierwszego roku studiów licencjackich filologii angielskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Studenci testowali pięć aplikacji i odpowiadali na pytania związane z ich wyglądem, użytecznością, potencjałem do samodzielnego uczenia się, nauczania i oceny wymowy. Wyniki badania ujawniły praktyczne zastosowania aplikacji przez uczących się oraz ich opinie na temat wartości wykorzystania tych aplikacji w procesie uczenia się i przyswajania wymowy angielskiej.

Bibliografia

  1. Chen N.S. (2008), Effects of Short-Term Memory and Content Representation Type on Mobile Language Learning, “Language Learning and Technology”, vol. 12(3), pp. 93–113. [Google Scholar]
  2. Ducate L., Lomicka L. (2013), Going Mobile: Language Learning with an iPod Touch in Intermediate French and German Classes, “Foreign Language Annuals”, vol. 46(3), pp. 445–468. [Google Scholar]
  3. Georgiev T.S., Smrikarov A., Georgieva E. (2004), M-learning-a new Stage of E-learning, Conference Proceedings from the 5th International Conference on Computer Systems and Technologies, Rousse, Bulgaria. [Google Scholar]
  4. Haggag H.M. (2018), Teaching Phonetics Using a Mobile-Based Application in EFL Context, “European Scientific Journal”, vol. 14(14), pp. 189–204. [Google Scholar]
  5. Lai C., Gu M. (2011), Self-regulated out-of-class language learning with technology, “Computer Assisted Language Learning”, vol. 24(4), pp. 317–335. [Google Scholar]
  6. Levis J. (2019), Cinderella No More, “Speak Out! IATEFL PronSIG Journal”, vol. 60, pp. 7–14. [Google Scholar]
  7. Liu M., Abe K., Cao M.W., Liu S., Ok D.U., Park J., Parrish C., Sardegna V.G. (2015), An analysis of social network websites for language learning: Implications for teaching and learning English as a Second Language, “Computer Assisted Language Instruction Consortium – CALICO”, vol. 32(1), pp. 113–152. [Google Scholar]
  8. Rogerson-Revell P. (2021), Computer-assisted pronunciation training (CAPT): Current issues and future directions, “RELC Journal”, vol. 52(1), pp. 189–205. [Google Scholar]
  9. Stockwell G., Hubbard P. (2013), Some emerging principles for mobile-assisted language learning, Monterey. [Google Scholar]
  10. Traxler J. (2007), Defining, Discussing and Evaluating Mobile Learning: The Moving Finger Writes and having writ, “The International Review of Research in Open and Distance Learning”, vol. 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875 [accessed: 7.01.2023]. [Google Scholar]
  11. Trifonova A., Ronchetti M. (2006), Mobile Learning: Is Anytime + Anywhere = Always Online?, “Proceedings from the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies”, https://www.researchgate.net/publication/221425274_Mobile_Learning_Is_ Anytime_Anywhere_Always_Online [accessed: 7.01.2023]. [Google Scholar]
  12. Turner N. (2012), What is MLearning?, https://aurionlearning.wordpress.com/2012/03/ [accessed: 5.01.2023]. [Google Scholar]
  13. Wang R., Wiesemes R., Gibbons C. (2012), Developing digital fluency through ubiquitous mobile devices: Findings from a small-scale study, “Computers & Education”, vol. 58(1), pp. 570–578. [Google Scholar]
  14. Walesiak B. (2021), Mobile apps for pronunciation training: Exploring learner engagement and retention, [in:] A. Kirkova-Naskova, A. Henderson, J. Fouz-González (eds.), English pronunciation instruction. Research-based insights, Amsterdam. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.