Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 12 (2018)

Artykuły

Wady wymowy a nauka języka obcego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli z perspektywy logopedy

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_209-217  [Google Scholar]
Opublikowane: 28.12.2018

Abstrakt

Wady wymowy niejednokrotnie mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole. Często mogą spowodować wystąpienie trudności i niechęć do wypowiadania się w obcym języku podczas zajęć. W konsekwencji przyczynia się to do obniżenia motywacji do nauki języka obcego. Spektrum spotykanych nieprawidłowości artykulacyjnych jest bardzo szerokie. Wśród najczęściej występujących wymienia się m.in.: sygmatyzm, rotacyzm, mowę bezdźwięczną, nosowanie. Celem artykułu jest zwiększenie świadomości wśród nauczycieli języka obcego dotyczącej możliwości występowania u uczniów problemów artykulacyjnych, które przyczyniają się do wadliwej wymowy zarówno w języku ojczystym, jak i obcym. Dzięki dostrzeżeniu problemów logopedycznych u ucznia pedagog może stworzyć mu właściwe warunki do nauki języka i oceniać go, uwzględniając jego możliwości w zakresie wymowy. Zwrócenie uwagi na ten problem jest ważne z punktu widzenia dalszej organizacji właściwego procesu edukacyjnego ucznia.

Bibliografia

  1. Dąbrowska A., Pasieka M. (2015), Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 22. [Google Scholar]
  2. Demelowa G. (1978), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Grabias S. (1996), Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, t. 23. [Google Scholar]
  4. Grabias S. (1997a), Język w zachowaniach społecznych, Lublin. [Google Scholar]
  5. Grabias S. (1997b), Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10. [Google Scholar]
  6. Jastrzębowska G. (2003), Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1, Opole. [Google Scholar]
  7. Kaczmarek L. (1966), Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin. [Google Scholar]
  8. Kaczmarek L. (1995), Mózg, język, zachowanie, Lublin. [Google Scholar]
  9. Kamper-Warejko J., Kaproń-Charzyńska I. (2015), Błąd wymowy czy wada wymowy? Rozważania na marginesie nauki języków obcych, „Linguodidactica”, t. XIX. [Google Scholar]
  10. Kania S.T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa. [Google Scholar]
  11. Kent R.D. (2003), The MIT Encyclopedia of Communication Disorders, Massachusetts. [Google Scholar]
  12. Maruszewski M. (1970), Mowa a mózg, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Milewski T. (1975), Językoznawstwo, Warszawa. [Google Scholar]
  14. Rodak H. (1992), Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa. [Google Scholar]
  15. Sawa B. (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa. [Google Scholar]
  16. Spionek H. (1969), Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa. [Google Scholar]
  17. Styczek I. (1980), Logopedia, Warszawa. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.