Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 7 (2013)

Artykuły

Podręcznik multimedialny w dyskursie glottodydaktycznym

Opublikowane: 01.10.2013

Abstrakt

Autorka artykułu wychodzi z założenia, że ​​podręcznik odgrywa kluczową rolę w procesie nauczania i uczenia się języka obcego. Podjęła zatem próbę omówienia podręcznika multimedialnego zyskującego popularność na lekcjach języków obcych. W pierwszej części artykułu przytoczono słownikowe definicje pojęcia podręcznika i przedstawiono jego cechy. W pozostałej części artykułu wiodącą rolę odgrywa analiza e-podręcznika zarówno pod względem treści, jak i konstrukcji. Autorka doszła do wniosku, że podręcznik klasyczny i podręcznik cyfrowy niewiele się od siebie różnią, jeśli weźmiemy pod uwagę globalny skład i zawarte w nim treści. Podkreśla jednak, że uczeń korzystający z drukowanego podręcznika ma ustaloną ścieżkę edukacyjną, którą musi podążać, aby osiągnąć określony poziom wiedzy. Z drugiej strony student może łatwo zagubić się w e-podręczniku, w jego strukturze może też przekroczyć obowiązkowe segmenty poprzez wykorzystanie różnorodnych plików multimedialnych osadzonych w jego strukturze. 

Bibliografia

  1. Bańko M. (red.), Inny słownik języka polskiego PWN, PWN, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  2. Dubisz S. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. III, PWN, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  3. Gąsiorek K., Krzyżyk D., Synowiec H. (red.), Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców, http://www.men.gov.pl [dostęp: 3.02.2013]. [Google Scholar]
  4. Heyd G., Deutsch lehren, Verlag Moritz Diesterweg, Frankurt am Main 1991. [Google Scholar]
  5. Ingarden R., Rola podręcznika szkolnego w nauczaniu w szkole średniej, Muzeum, Wrocław 1978. [Google Scholar]
  6. Jankowski B. A., Nauka języka obcego, Spojrzenie psychologa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. [Google Scholar]
  7. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 1973 [Google Scholar]
  8. Lech K., System nauczania, PWN, Warszawa 1964. [Google Scholar]
  9. Mezer-Brelińska K. de, Skrzypczak J., Ewolucja podręczników szkolnych, http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/14_Brelinska_2012.pdf [dostęp: 15.09. 2013]. [Google Scholar]
  10. Neuner G., Lehrwerkforschung-Lehrwerkkritik, [w:] B. Kast, G. Neuner, Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Langenscheidt Schulbuch, Berlin 1998. [Google Scholar]
  11. Okoń W., Podstawy wykształcenia ogólnego, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1987. [Google Scholar]
  12. Paulak I., Od podręcznika do hipermediów, czyli klika refleksji o e-bookach i hipertekstach w edukacji, http://www.staff.amu.edu.pl [dostęp: 12.09.2013]. [Google Scholar]
  13. Pfeiffer W., Zur Efektivitätserhöhung des fremdsprachlichen Unterrichtsprozesses, „Glottodidactica“, vol. XII, 1979. [Google Scholar]
  14. Plich T. (red.), Wielka encyklopedia PWN, PWN, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, Dziennik Ustaw Nr 89–6910, poz. 730. [Google Scholar]
  16. Rösler D., Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2012. [Google Scholar]
  17. Skowronek B., O ewaluacji materiałów glottodydaktycznych do nauczania języka niemieckiego jako obcego, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 19, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  18. Sobol E. (red.), Nowy słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  19. Styszyński C., Rodzime materiały glottodydaktyczne jako czynnik efektywizacji procesu nauki języka obcego w polskiej szkole – możliwości oceny ich lokalnej przydatności, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 19, 2003. [Google Scholar]
  20. Walat W., Podręcznik multimedialny. Teoria – metodologia – przykłady, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. [Google Scholar]
  21. Zujew D. D., Podręcznik szkolny, WSiP, Warszawa 1989. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.