Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/23 (2025)

Artykuły

Nowa rzeczywistość kulturowa – problem czy wyzwanie? Strategie akulturacyjne stosowane przez polskich imigrantów w Walii

DOI: https://doi.org/10.25312/j.9617  [Google Scholar]
Opublikowane: 17.06.2025

Abstrakt

Akulturacja rozumiana jest jako proces uczenia się drugiej kultury, w ramach którego przedstawiciele mniejszościowej grupy kulturowej (np. imigranci) łączą swój rodzimy system wartości i normy zachowań z systemem i normami kultury dominującej (kultury kraju goszczącego). Prezentowany rozdział przedstawia wyniki badania strategii akulturacyjnych realizowanych przez polskich imigrantów mieszkających w walijskim mieście Welshpool. Przeprowadzone przez autorki badanie pozwoliło na wyciągnięcie wstępnych wniosków na temat tego, jak indywidualne decyzje respondentów dotyczące rodzimej kultury i kultury kraju emigracji mogą przekładać się na realizację danej strategii akulturacyjnej. W badaniu wykorzystano metodę wywiadu ustrukturyzowanego, zaś otrzymane wyniki zostały opracowane za pomocą metody kodowania, czyli kategoryzowania bloków danych w taki sposób, aby określić powtarzające się tematy i uzyskać dane ilościowe. Otrzymane wyniki badań ujawniły różnorodność strategii akulturacyjnych, realizowanych przez polskich imigrantów. Ponadto, analiza tych wyników potwierdziła tezę, iż strategia  integracji – która zgodnie z wykorzystaną tu teorią J.W. Berry’ego jest najbardziej pożądaną strategią i prowadzi do ukształtowania zintegrowanej tożsamości wielokulturowej – zależy od bardzo wielu czynników psychicznych i społecznych, w tym – od motywacji danej osoby do nauki języka kraju goszczącego i otwartości na kontakty z przedstawicielami nowej kultury.

Bibliografia

  1. Adamski J.K. (2020), Adaptacja i postrzeganie imigrantów w państwach europejskich: studium porównawcze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [Google Scholar]
  2. Andrejuk K. (2011), Narodowa integracja czy europeizacja? Strategie osobiste i zawodowe imigrantów edukacyjnych w państwach Unii Europejskiej, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2011/37/2(140), pp.148–166. [Google Scholar]
  3. Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  4. Bailey G., Peoples J. (2013), Essentials of Cultural Anthropology, Boston: Cengage Learning. [Google Scholar]
  5. Bauman Z. (1993), Ponowoczesne wzory osobowe, “Studia Socjologiczne”, nr 2/1993, pp. 7–31. [Google Scholar]
  6. Berry J.W. (1974), Psychological Aspects of Cultural Pluralism, “Topics in Culture Learning,” nr 2, pp. 17–22. [Google Scholar]
  7. Berry J.W. (2001), A Psychology of Immigration, “Journal of Social Issues,” 57/2001, pp. 615–631. [Google Scholar]
  8. Berry J.W. (2011), Integration and Multiculturalism: Ways Towards Social Solidarity, “Papers on Social Representations,” 20/2011 (1), pp. 2.1–2.21. [Google Scholar]
  9. Berry J.W., Poortinga Y.H., Breugelmans S.M., Chasiotis A., Sam D.L. (2011), Cross-Cultural Psychology. Research and Applications, Cambridge: Cambridge University Press. [Google Scholar]
  10. Bokszański Z. (1988), Tożsamość jednostki, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2/1988, pp. 3–17. [Google Scholar]
  11. Bokszański Z. (2005), Tożsamości zbiorowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  12. Budyta-Budzyńska M. (2013), Sociology of the nation and ethnic conflicts, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  13. Council of Europe, 2001, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, online: https://rm.coe.int/1680459f97 [accessed 15.09.2024]. [Google Scholar]
  14. Dzięglewski M. (2011), Bariery na drodze integracji polskich migrantów poakcesyjnych w Irlandii, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny,” 2011/37/2(140), p.132–149. [Google Scholar]
  15. Elliott V. (2018), Thinking about the Coding Process in Qualitative Data Analysis, “The Qualitative Report,” 23/2018 (11), pp. 2850–2861, https://doi.org/10.46743/2160-3715/2018.3560 [accessed: 15.09.2024]. [Google Scholar]
  16. Flick U. (2011), Projektowanie badania jakościowego, tłum. Tomanek P., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  17. Graves T.D. (1967), Psychological Acculturation in a Tri-Ethnic Community, “Southwestern Journal of Anthropology,” 23/1967, pp. 337–350. [Google Scholar]
  18. Guild E. (2004), The legal elements of the European Identity: EU citizenship and migration law, The Hague, Boston: Kluwer Law International. [Google Scholar]
  19. Huw A. (2021), Welsh language lessons for refugees and asylum seekers, https:// Welsh language lessons for refugees and asylum seekers [accessed: 15.09.2024]. [Google Scholar]
  20. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B. (1999), Social Psychology. Unravelling the Mystery, Boston: Pearson Education. [Google Scholar]
  21. Kicinger A. (2005), Unia Europejska wobec zagadnienia integracji imigrantów, Warszawa: CEFMR. [Google Scholar]
  22. Klimek Ł. (2012), Polish migrants living in Ireland. Their acculturation strategies and attitude towards integration, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny,” 38/3(145) (2012), pp. 27–51 [Google Scholar]
  23. Kłoskowska A. (1992), Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej, “Culture and Society,” No. 1/1992, pp. 131–141. [Google Scholar]
  24. Kłoskowska A. (1996), Kultury narodowe u korzeni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  25. Koryś P., Okólski M.(2004), Czas globalnych migracji. Mobilność międzynarodowa w perspektywie globalizacji, “Migration Works”, pp. 9–16. [Google Scholar]
  26. Lenkeit R.E. (2004), Introducing Cultural Anthropology, New York: McGraw-Hill. [Google Scholar]
  27. Łużniak-Piecha M. (2016), Europejczycy, Euroemigranci – czyli o aspiracjach i skutecznej akulturacji. Przegląd badań i próba weryfikacji koncepcji strategii relacji międzykulturowych J. Berry’ego, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny,” 2(160)/2016, pp. 231–246. [Google Scholar]
  28. Nowicka M. (2020), Strategie adaptacyjne imigrantów: przypadek Polaków w Islandii, Kraków: Nomos. [Google Scholar]
  29. Office for National Statistics (2021), https:// Census - Office for National Statistics [accessed: 15.09.2024]. [Google Scholar]
  30. Parfieniuk I. (2009), Między marginalizacją a integracją. Wybór jednostkowych strategii akulturacyjnych i ich uwarunkowania, [in:] J. Nikitorowicz, D. Misiejuk (eds.), „Procesy migracji w społeczeństwie otwartym. Perspektywa edukacji międzykulturowej”, Białystok: Wydawnictwo Akademii Trans Humana, pp. 293–306. [Google Scholar]
  31. Schönpflug U. (1997), Acculturation: adaptation or development, “Applied Psychology,” 46, Issue 1, 1/ 1997, pp. 52–55. [Google Scholar]
  32. Suessmuth R., Weidenfeld W. (2005), Managing Integration. The European Union’s responsibilities towards immigrants, [PDF] Managing integration: the European Union’s responsibilities towards immigrants | Semantic Scholar [accessed: 15.09.2024]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.