Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 12 (2018)

Articles

Speech impairment and foreign language learning. Practical guidelines for teachers from the speech therapist’s perspective

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_209-217  [Google Scholar]
Published: 2018-12-28

Abstract

Speech impairment effects the functioning of a pupil at school. It can often be a stumbling block in the learning process and provoke reluctance in pupils to give their opinions in a foreign language during classes. Consequently, it can contribute to lowering motivation for foreign language learning. The aim of this article is to increase awareness among foreign language teachers regarding the pupils’ articulatory problems which may contribute to poor pronunciation both in their mother tongue and in a foreign language. If speech problems are noticed the teacher can create appropriate conditions for the pupil to learn a foreign language and to undertake assessments related to the pupil’s pronunciation abilities. Paying attention to this problem is important in organising the education of such pupils.

References

  1. Dąbrowska A., Pasieka M. (2015), Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 22. [Google Scholar]
  2. Demelowa G. (1978), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Grabias S. (1996), Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, t. 23. [Google Scholar]
  4. Grabias S. (1997a), Język w zachowaniach społecznych, Lublin. [Google Scholar]
  5. Grabias S. (1997b), Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10. [Google Scholar]
  6. Jastrzębowska G. (2003), Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1, Opole. [Google Scholar]
  7. Kaczmarek L. (1966), Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin. [Google Scholar]
  8. Kaczmarek L. (1995), Mózg, język, zachowanie, Lublin. [Google Scholar]
  9. Kamper-Warejko J., Kaproń-Charzyńska I. (2015), Błąd wymowy czy wada wymowy? Rozważania na marginesie nauki języków obcych, „Linguodidactica”, t. XIX. [Google Scholar]
  10. Kania S.T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa. [Google Scholar]
  11. Kent R.D. (2003), The MIT Encyclopedia of Communication Disorders, Massachusetts. [Google Scholar]
  12. Maruszewski M. (1970), Mowa a mózg, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Milewski T. (1975), Językoznawstwo, Warszawa. [Google Scholar]
  14. Rodak H. (1992), Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa. [Google Scholar]
  15. Sawa B. (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa. [Google Scholar]
  16. Spionek H. (1969), Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa. [Google Scholar]
  17. Styczek I. (1980), Logopedia, Warszawa. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.