Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1/20 (2024)

Articles

Metaphor and conceptual metonymy as tools of persuasion and manipulation

DOI: https://doi.org/10.25312/j.8530  [Google Scholar]
Published: 2024-05-29

Abstract

This article attempts to synthetically discuss the impact of linguistic and non-linguistic figures of speech, with particular emphasis on conceptual metaphor and metonymy, on persuasion and manipulation in the media. The analysis focused on messages formulated in the three main news services in Poland: Wiadomości on TVP1, Wydarzenia on Polsat television, and Fakty on TVN.

References

  1. Awdiejew A. (2004), Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków. [Google Scholar]
  2. Burzyński R. (2012), Metafory jako narzędzie poznania polityki i oddziaływania politycznego, Praca doktorska, Warszawa. [Google Scholar]
  3. Cialdini R. (2007), Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk. [Google Scholar]
  4. Cohen S. (1978), Environmental load and the allocation of attention, [w:] A. Baum, J.E. Singer, S. Valins (red.), Advances in environmental psychology, vol. 1, Nowy Jork, s. 1–29. [Google Scholar]
  5. Czarnowska M. (1995), Współczesny sofista, czyli nowe chwyty erystyczne, Warszawa. [Google Scholar]
  6. Fras J. (1995), Komunikowanie publiczne w III Rzeczypospolitej. Studia politologiczne, Wrocław. [Google Scholar]
  7. Gruner G. (2022), Metafora i metonimia konceptualna jako narzędzia perswazji i manipulacji na przykładzie telewizyjnych serwisów informacyjnych, Praca magisterska, Łódź. [Google Scholar]
  8. Jabłoński W. (2017), Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa. [Google Scholar]
  9. Kaczmarek B. (2005), Misterne gry w komunikację, Lublin. [Google Scholar]
  10. Kłosińska K., Rusinek M. (2019), Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów, Kraków. [Google Scholar]
  11. Kostecki W. (2020), Orwell się nie mylił. Metafory, polityka i politologia raz jeszcze, „Społeczeństwo i Polityka”, nr 4(65), s. 147–160. [Google Scholar]
  12. Lewicki A.M. (2004), Nagłówki w formie ustalonych związków wyrazowych jako narzędzie manipulacji, [w:] P. Krzyżanowski, P. Nowak, Manipulacja w języku, Lublin, s. 101–113. [Google Scholar]
  13. Milgram S. (1970), The experience of living in cities, „Science”, no. 13, s. 1461–146. [Google Scholar]
  14. Mrozowski M. (2001), Media masowe: władza, rozrywka, biznes, Warszawa. [Google Scholar]
  15. Nowak P. (2004), Parafrazowanie – narzędzie manipulacji i perswazji, [w:] P. Krzyżanowski, P. Nowak, Manipulacja w języku, Lublin, s. 137–149. [Google Scholar]
  16. Siewierska-Chmaj A. (2006), Język polskiej polityki. Politologiczno-semantyczna analiza expose premierów Polski w latach 1919–2004, Rzeszów. [Google Scholar]
  17. Skowronek B. (2014), Mediolingwistyka: teoria – metodologia – idea, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2(14), s. 1–26. [Google Scholar]
  18. Słownik języka polskiego PWN (2021), Warszawa. [Google Scholar]
  19. Sobkowiak B. (1999), Public Relations jako forma komunikowania masowego, [w:] B. Dobek-Ostrowska, Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław, s. 51–61. [Google Scholar]
  20. Szczęsna E. (2007), Poetyka mediów, Warszawa. [Google Scholar]
  21. Tesser A., Campbell J., Mickler S. (1983), The role of social pressure, attention to the stimulus, andself-doubt in conformity, „European Journal of Social Psychology”, no. 13, s. 217–233. [Google Scholar]
  22. Thibodeau P., Boroditsky L. (2011), Metaphors We Think With: The Role of Metaphor in Reasoning, „Plos One”, no. 6(2), e16782. [Google Scholar]
  23. Tiger L., Fox R. (1971), The imperial animal, Nowy Jork. [Google Scholar]
  24. Wasilewski J., Skibiński A. (2008), Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.