Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 9 (2015)

Articles

The work with the dyslectic pupil on lessons of the foreign language

Published: 2015-10-01

Abstract

This article deals with the subject of the application of practical solutions for working with dyslexic students in foreign language classes. At the beginning the author gives a percentage scale of defined cases of developmental dyslexia in European publications, and compares them to a survey conducted in Poland. Then, she discusses the specific difficulties that may arise in the process of teaching a foreign language to dyslexic students. Subsequently, she explains briefly the definition of developmental dyslexia listing its types and discusses the characteristics of each group. She also offers practical tips to work with the dyslexic student in foreign language classes, at both psychological and pedagogical aspects. Moreover, she introduces the Decalogue for teachers of dyslexic students, by Marta Bogdanowicz. The last issue that the author mentions is the attempt of correct assessment of dyslexic students’ work during the foreign language classes.

References

  1. Bogdanowicz K. M., 2011: Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. [Google Scholar]
  2. Bogdanowicz M., 1994: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Popularnonaukowe Linea, Lublin. [Google Scholar]
  3. Bogdanowicz M., Adryjanek A., 2005: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia. [Google Scholar]
  4. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., 2007: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia. [Google Scholar]
  5. Bogdanowicz M., Smoleń M. (red.), 2004: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. [Google Scholar]
  6. Jurek A., 2004: ABC dysleksji, [w:] Języki obce w szkole, Opole. [Google Scholar]
  7. Pawłowska A., 2011: Podwójny dekalog pracy z dziećmi z dysleksją na języku obcym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji”, Dysleksja a języki obce, Fundacja Instytut Promocji Edukacji, nr 3 (11). [Google Scholar]
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.). [Google Scholar]
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dnia 31 sierpnia 2007 r., Nr 157, poz. 1100). [Google Scholar]
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych (Dz.U. Nr 228, poz.1487, z późn. zm.). [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.