Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 8 (2014)

Articles

About genres of speech and their press realisations

Published: 2014-10-01

Abstract

The author treats genres of speech as models of text organization, i.e. abstract entities organised internally in patterns involving four aspects (structure, semantics, pragmatics and stylistics). Genres recognized in this manner are capacious categories because of their cultural, historical and communication determinants. Most of genre patterns are flexible categories with varying degrees of normativity. Genres are usually polymorphic phenomena. A set of variants of a genre pattern treated as a model includes: a canonical variant, determining the identity of the genre, alternative variants and adaptive variants, i.e. genre loans. Conventions of particular genres in this regard appear in various arrangements. There are genres with a full range of options, the ones including a canonical and alternative variants or only adaptations. Genres may have movable boundaries and be of transgressive nature.
Press genres have flexible patterns, now shaped by the usus of journalists. They are extremely dynamic and continually modified in text realisations. The identity of many genres in this sphere is determined by their structure. Other parameters are transformed through the operation of various discursive strategies. Authors of press releases are trying primarily to intrigue or entertain the receiver. The function informing about current facts or events, and the function of shaping of an opinion recedes into the background.
The richness of text specimens is accompanied by some model regulations, yet so obscure that the receiver could get the impression that genres become obliterated or even disappear.

References

  1. Miczka E., Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice 2002. [Google Scholar]
  2. Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  3. Stępnik K., Rajewski M., red., Media studies. Refleksje nad stanem obecnym, Lublin 2008. [Google Scholar]
  4. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2008. [Google Scholar]
  5. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2010. [Google Scholar]
  6. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. [Google Scholar]
  7. Wojtak M., Gatunki prasowe w dyskursywnym zakorzenieniu, [w:] J. Szadura (red.), Tekst – gatunek – dyskurs na przełomie XX i XXI wieku, Lublin 2012, s. 9–26. [Google Scholar]
  8. Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin 2010. [Google Scholar]
  9. Wojtak M., Interakcyjny styl komunikowania w prasie kobiecej, [w:] Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku, t. 1, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin, 2006, s. 115–128. [Google Scholar]
  10. Wojtak M., Metamorfozy gatunków prasowych, [w:] Współczesne media – status, aksjologia, funkcjonowanie, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2009, s. 362–372. [Google Scholar]
  11. Wojtak M., Styl dziennikarstwa prasowego w perspektywie dyskursywnej, [w:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Styl – dyskurs – media, Łódź 2010, s. 81–91. [Google Scholar]
  12. Wojtak M., Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów 2011. [Google Scholar]
  13. Wojtak M., Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka”, T. VIII, 1999, s. 105–117. [Google Scholar]
  14. Żydek-Bednarczuk U., Dyskurs medialny, [w:] E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, Kraków 2013, s. 179–197. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.