Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 4/25 (2025)

Articles

Areas of verbal aggression and the potential of word formation in teachers’ communication with students in the animated series Włatcy Móch (2006–2011)

DOI: https://doi.org/10.25312/j.9691  [Google Scholar]
Published: 2025-12-11

Abstract

Thie paper attempts to present the results of a study on the use of verbal aggression in the communication of female teachers with their students on the example of the cartoon Włatcy móch (2006–2011). The study first attempted to identify the areas of verbal aggression in the statements of female teachers' representatives in order to later assign specific statements to them. The study confirmed that the most common areas affected by attacks from female teachers are the behaviour of the students, their competence, appearance or possibly religion. However, aggression in the form of threats and anti-dialogical generalisations can also be encountered. The most conspicuous phenomena, however, are insults and challenges directed at the learners. Verbally aggressive borrowings from the German language should also be pointed out. The article goes on to point out the relatively high degree of word formation potential that can be observed in the statements of the two ladies, which is intended to express a stronger emotion and to introduce an element of humour and satire into the work as a whole, making it more realistic.

References

  1. Aronson E. (2009), Człowiek istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  2. Bocheńska K. (2006), Szach-mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [Google Scholar]
  3. Bonacchi S. (Hrsg.) (2019), Verbale Aggression. Multidisziplinäre Zugänge Zur Verletzenden Macht Der Sprache, Berlin – Boston: Diskursmuster / Discourse Patterns. [Google Scholar]
  4. Chodkowski Z. (2018), Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania, „Kultura – Przemiany – Edukacja“, nr 6, S. 211–227, https://repozytorium.ur.edu.pl/browse/author?scope=f36af9e4-e7c7-4f73-8f5e-3f05837c96a4&value=Chodkowski,%20Zbigniew [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]
  5. Gałczyńska A. (2012), Agresja werbalna w tekstach kierowanych do dzieci, „Język a Kultura“, nr 23, S. 323–334. [Google Scholar]
  6. Golding W. (1983), Herr der Fliegen, Frankfurt/Main: Fischer Taschenbuchverlag, Frankfurt am Main. [Google Scholar]
  7. Gordon T. (2001), Wychowanie bez porażek, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. [Google Scholar]
  8. Havryliv O. (2017), Verbale Aggression: das Spektrum der Funktionen, „Linguistik online“, Bd. 3(17), S. 27–47. [Google Scholar]
  9. Karwatowska M. (2010), Uczeń w świecie wartości, Lublin: Wydawnictwo UMCS. [Google Scholar]
  10. Karwatowska M. (2021), Etyka komunikacji jako podstawa budowania relacji międzyludzkich (na przykładzie interakcji nauczyciel–uczeń), [in:] A. Myszka, E. Oronowicz-Kida, R. Słabczyński (Hrsg.), Silva rerum. Rzecz o współczesnej i dawnej polszczyźnie. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Kazimierzowi Ożogowi, Bd. 2, S. 414–422, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. [Google Scholar]
  11. Krahe B. (2005), Agresja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [Google Scholar]
  12. Krzyżyk D. (2022), Agresja językowa w komunikacji dydaktycznej (wybrane problemy), „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska“, nr 7, S. 195–209. [Google Scholar]
  13. marc (2024), „Włatcy Móch” powracają z nowymi przygodami już w niedzielę!, https://poznan.eska.pl/czesio-konieczko-anusiak-i-maslana-co-pamietasz-z-kultowego-serialu-wlatcy-moch-bohaterowie-powracaja-aa-4QhQ-VPsB-jZAw.html [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  14. Moroń M. (2016), Rozumienie emocji a agresywność i wrogość. Mediacyjna rola empatii, aleksytymii i makiawelizmu, „Psychologia Społeczna“, nr 11, S. 321–338. [Google Scholar]
  15. Ostafiński W. (2020), Jestem agresywny czy stanowczy? O komunikowaniu agresji i mowie nienawiści we współczesnej rzeczywistości społecznej, „Edukacja. Terapia. Opieka“, nr 2, S. 20–32. [Google Scholar]
  16. Peisert M. (2004), Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. [Google Scholar]
  17. Pietrzak H. (2000), Agresja – konflikt – społeczeństwo, Tyczyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Gospodarczej. [Google Scholar]
  18. Roszak M. (2010), „Tylko jeden klub” – agresja językowa zielonogórskich kibiców żużlowych, „Sport Wyczynowy“, nr 2, S. 205–213. [Google Scholar]
  19. Sąd ostateczny | Włatcy Móch: One (2024), https://www.facebook.com/wlatcymoch.czworka/videos/s%C4%85d-ostateczny-w%C5%82atcy-m%C3%B3ch-one/893696576074015/ [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  20. Słownik slangu, Stichwort: Mondzioł (2008), https://www.miejski.pl/slowo-Mondzio%C5%82 [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  21. Taras B. (2013), Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. [Google Scholar]
  22. Tempczyk-Nagórka Ż. (2017), Między odrzuceniem a akceptacją – w stronę komunikacji inkluzyjnej, „Forum Pedagogiczne“, nr 7(1), S. 121–135, https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/1343/2037 [Zugriff am: 18.04.2025]. [Google Scholar]
  23. Wierzbicka A. (1999), Język – umysł – kultura, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
  24. Włatcy móch – fenomen, czy krótkotrwały sukces? (2019), https://www.mojemedia.pl/wlatcy-moch-fenomen-czy-krotkotrwaly-sukces/ [Zugriff am: 17.04.2025]. [Google Scholar]
  25. Włatcy Móch postin (o.J.), https://memy.jeja.pl/988291,wlatcy-moch-postin.html [Zugriff am: 20.04.2025]. [Google Scholar]
  26. Zakonnica (o.J.), https://wlatcymoch.fandom.com/pl/wiki/Zakonnica [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]
  27. Zofia Frau (o.J.), https://zloczyncy.fandom.com/wiki/Zofia_Fra%C5%82 [Zugriff am: 16.04.2025]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.