Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 10 (2016)

Artykuły

Polowanie na brakujące ogniwo: między ramami poznawczymi a praktykami w klasie

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.10/2016_13-26  [Google Scholar]
Opublikowane: 16.03.2017

Abstrakt

Problem poruszany w tym artykule jest efektem konferencji poświęconej badaniom nad znaczeniem lingwistyki kognitywnej w nauczaniu/uczeniu się języków obcych. Pomimo wysokich standardów metodologicznych wprowadzenie gramatyki kognitywnej na lekcjach pokazało „brakujące ogniwo” między pojęciami a rzeczywistością. W artykule autorka opisuje ćwiczenia, które powinny pomóc uczniom odkryć korelację pomiędzy językiem a doświadczeniem somatycznym. Warsztat składa się z dwóch etapów: (I) wprowadzenie do koncepcji wzorców obrazów jako struktur pojęciowych naszej organizacji funkcji poznawczych; (II) przykładowa analiza wzorców obrazu organizujących strukturę semantyczną wybranych wyrażeń językowych.

Bibliografia

  1. Bielak J., Applying Cognitive Grammar in the classroom: Teaching English possessives, [in:] M. Pawlak (ed.), Studies in Pedagogy and Fine Arts. Exploring Focus on Form in Language Teaching, Poznań–Kalisz 2007. [Google Scholar]
  2. Bielak J., Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Teaching the English active and passive voice with the help of cognitive grammar: An empirical study, “Studies in Second Language Learning and Teaching”, Kalisz 2013. [Google Scholar]
  3. Ellis R., Instructed Second Language Acquisition, Oxford 1990. Evans V., Green M., Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh 2006. Foley M., Hall D., Longmans Advanced Learner’s Grammar, Pearson Education Limited, 2008. [Google Scholar]
  4. Johnson M., The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, Chicago 1987. [Google Scholar]
  5. Kermer F., A Cognitive Grammar Approach to the Instruction of English Tense and Aspect in the L2 Context, Joensuu 2015. [Google Scholar]
  6. Lakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago 1980. [Google Scholar]
  7. Lakoff G., Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, Kraków 2011. [Google Scholar]
  8. Langacker R. W., Cognitive Grammar: a Basic Introduction, Oxford 2008. [Google Scholar]
  9. Mandler J. M., Canovas P. C., On defining image schemas, “Language and Cognition” 2014. [Google Scholar]
  10. Pawlak M., Droździał-Szelest K., When I think about grammar… Exploring English Department students’ beliefs about grammar, grammar learning and grammar teaching, [in:] M. Pawlak (ed.), Studies in Pedagogy and Fine Arts. Exploring Focus on Form in Language Teaching, Poznań–Kalisz 2007. [Google Scholar]
  11. Pawlak, Mirosław (ed.), Studies in Pedagogy and Fine Arts. Exploring Focus on Form in Language Teaching, Poznań–Kalisz 2007. [Google Scholar]
  12. Dictionaries and Internet sources [Google Scholar]
  13. Doroszewski W. (ed.), Słownik poprawnej polszczyzny PWN [The dictionary of correct Polish PWN], Warszawa 1981. [Google Scholar]
  14. Gillard P. (ed.), Cambridge Advanced Learners Dictionary, Cambridge 2003. [Google Scholar]
  15. Miodek J., Słownik ojczyzny polszczyzny [The dictionary of Polish as a Home Country], Wrocław 2002. [Google Scholar]
  16. Mish F. C. (ed.), Webster’s Ninth New Collegiate Dictionary, Merriam-Webster Inc., 1990. http://www.economist.com/blogs/johnson/2013/02/grammar [accessed 30 04 2016]. http://www.thefreedictionary.com/reflexivity [accessed 30 04 2016]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.