Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1/20 (2024)

Artykuły

Tworzenie zestawów narzędzi XR w celu wspierania włączającego środowiska do nauki języków obcych (FLL) w celu wzmocnienia pozycji uchodźczyń w nowych warunkach

DOI: https://doi.org/10.25312/j.8065  [Google Scholar]
Opublikowane: 29.05.2024

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest zidentyfikowanie optymalnych narzędzi XR do kultywowania integracji w klasie drugiego języka, które znają i z powodzeniem stosują polscy nauczyciele języka i z których chciałyby korzystać uchodźczynie z Ukrainy. Raport opiera się na projekcie mającym na celu zniwelowanie znacznej przepaści między uchodźczyniami oraz kobietami z mniejszymi szansami w zakresie edukacji językowej. Uznaje się, że kobiety stojące przed mniejszymi szansami (takie jak: migrantki, uchodźczynie i osoby ubiegające się o azyl) już poradziły sobie z poważnymi wyzwaniami związanymi z relokacją i innymi traumatycznymi doświadczeniami.

Projekt zakłada, że narzędzia XR mogą być wykorzystane do pomocy tym kobietom w zdobywaniu nowych umiejętności językowych. Głównym celem jest stworzenie środowiska XR, które łagodzi dodatkowe obawy związane z nauką języków obcych (FLL). Oferując szerszy wachlarz realistycznych i angażujących scenariuszy, te środowiska edukacyjne XR mogą ułatwić praktyczne działania. Takie środowiska umożliwiają uczniom zapoznanie się z niuansami użycia języka i rozwijanie biegłości poza salą lekcyjną. Podejście to kładzie nacisk na zastosowanie języka, a nie rutynowe zapamiętywanie reguł zamkniętego systemu.

Co więcej, praca koncentruje się na standaryzacji terminologii i metodologii poprzez kompleksowe badania literatury i internetu. Wreszcie, raport podkreśla najnowsze osiągnięcia w Polsce dotyczące omawianego zagadnienia.

Bibliografia

  1. Alalwan N., Cheng L., Al-Samarraie H., Yousef R., Alzahrani A.I., Sarsam S. (2020), Challenges and prospects of virtual reality and augmented reality utilization among primary school teachers: A developing country perspective, “Stud. Educ. Eval.”, 66, 100876. [Google Scholar]
  2. Alqahtani A.S., Daghestani L.F., Ibrahim L.F. (2017), Environments and system types of virtual reality technology in STEM: A survey, “Int. J. Adv. Comput. Sci. Appl.” IJACSA, no. 8, pp. 77–89. [Google Scholar]
  3. Azuma R. (1997), A survey of augmented reality, “Presence: Teleoperators & Virtual Environment”, 6(4), pp. 355–385. [Google Scholar]
  4. Brooks L. (2023), 8 VR English Learning Apps for the Learners of Tomorrow https://www.fluentu.com/blog/english/virtual-reality-english-learning/ [accessed: 10.06. 2023]. [Google Scholar]
  5. Giant Lazer blog. Nowe słowa, inna rzeczywistość. https://giantlazer.com/pl/lekcje-jezykow-obcych-w-vr/ [accessed: 10.06. 2023]. [Google Scholar]
  6. Godwin-Jones R. (2016), Augmented reality and language learning: From annotated vocabulary to place-based mobile games, “Language Learning and Technology”, 20(3), pp. 9–19. DOI: 10125/44475 [Google Scholar]
  7. Kaplan-Rakowski R., Papin K., Hartwick P. (2023), Language teachers’ perceptions and use of extended reality, “CALICO Journal”, 40(1), pp.1–23. [Google Scholar]
  8. Kornijchuk A. (2016) Nauka Języka w Integracji Uchodźców, Warszawa. [Google Scholar]
  9. Kowalczyk O., Zamorska A. (2022), Społeczno-ekonomiczne funkcjonowanie kobiet zagrożonych wykluczeniem społecznym w trakcie pandemii COVID-19, „Atheneum”, vol. 74(2), pp. 151–165. DOI: 10.15804/athena.2022.74.09 [Google Scholar]
  10. Meccawy M. (2022), Creating an Immersive XR Learning Experience: A Roadmap for Educators, “Electronics”, 11, 3547. DOI: 10.3390/electronics11213547 [Google Scholar]
  11. Mitoraj M. (2021), VR/AR: Nowoczesne metody nauczania języków obcych. https://123way.pl/vr-ar-nowoczesne-metody-nauczania-jezykow-obcych/ [accessed: 10.06. 2023]. [Google Scholar]
  12. Obeidat H., Meccawy M., Blanchfield P., (2009), Authoring for Adaptive Web-Based Learning Systems: A Case Study; International Journal of Emerging Technology in Learning, Kassel, Germany. [Google Scholar]
  13. Plutzar V., Ritter M. (2008), Language Learning in the Context of Migration and Integration, Vienna, Austria. [Google Scholar]
  14. Rosell-Aguilar F. (2017), State of the app: a taxonomy and framework for evaluating language learning mobile applications, “CALICO Journal”, 34(2), pp. 243–258. [Google Scholar]
  15. Rospigliosi P.A. (2022), Metaverse or Simulacra? Roblox, Minecraft, Meta, and the turn to virtual reality for education, socialization and work, “Interactive Learning Environments”, 30(1), pp. 1–3. [Google Scholar]
  16. Smutny P. (2022), Learning with virtual reality: A market analysis of educational and training applications, “Interactive Learning Environments,” 31(10), pp. 6133–6146. [Google Scholar]
  17. Velev D., Zlateva P. (2017), Virtual reality challenges in education and training, “Int. J. Learn. Teach.”, 3, pp. 33–37. [Google Scholar]
  18. Wesoła B. (2022), Edukacja w Polsce wymaga zmian. https://strefaedukacji.pl/edukacja-w-polsce-wymaga-zmian-ekspert-proponuje-rozwiazania-sama-zdawalnosc-to-za-malo-nie-kazdy-uczen-musi-miec-wyzsze/ar/c5-16953779 [accessed: 20.05. 2023]. [Google Scholar]
  19. XR Guru blog (2022), Virtual Reality is the Next Step in Language Learning. https://www.xrguru.com/blog/2022/01/virtual-reality-is-the-next-step-in-language-learning [accessed: 20.05. 2023]. [Google Scholar]
  20. Zhang D., Wang M., Wu J.G. (2020), Design and Implementation of Augmented Reality for English Language Education; in Augmented Reality in Education, Cham, China. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.