Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 89 (1998): Nasza Przeszłość

Artykuły

Ultramontanizm w Galicji w latach 1860-1870

  • Rafał Szczurowski
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1998.89.201-243  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.06.1998

Abstrakt

Ultramontanizm był ruchem społeczno-religijnym w XIX-wiecznym katolicyzmie. Jego nazwa odzwierciedla popularność, jaką cieszyła się w krajach na północ od Alp, czyli za górami z perspektywy Rzymu (ultramones). W Niemczech, gdzie ukuto to określenie, używano go zwykle w znaczeniu pejoratywnym. Ultramontanizm był reakcją na różne formy erastianizmu (gallikanizm, febronianizm, józefinizm) w krajach, gdzie kościoły lokalne, narażone na rosnącą presję współczesnych rządów cywilnych i sekularyzację, szukały oparcia w ożywionym papiestwie. W miarę jak ruch stawał się coraz bardziej radykalny, tendencje antydemokratyczne zaczęły determinować jego stosunek do współczesnej cywilizacji. Ultramontaniści liczyli na odzyskanie utraconego gruntu poprzez reformy, które poszerzą prerogatywy papieskie, wzmocnią prestiż Stolicy Apostolskiej i scentralizują Kościół katolicki. Jednocześnie należało odrzucić wszystko, co osłabiało Kościół. Lata 60. i 70. XIX w. to okres rozkwitu ultramontańczyków w Galicji. Z powodzeniem propagowali swoje poglądy za pośrednictwem prasy. Przywódcy ruchu ks. Z. Golian, M. Dzieduszycki i M. Mann publikowali regularnie w „Przeglądzie Lwowskim”, „Warowni Krzyża”, „Czasie”, „Uni” czy „Tygodniku Soborowym”. W polemikach z prasą liberalną argumentowali, że zachowanie wiary i Kościoła katolickiego zależy od akceptacji „idei rzymskiej”. W praktyce oznaczało to, że za wroga Kościoła uznawano każdego, kto nie popierał świeckiej władzy papieża, czyli istnienia Państwa Kościelnego. Naleganie ultramontaników na tę kwestię doprowadziło do kontrowersji pomiędzy ks. Z. Goliana i ks. W. Serwatowskiego, który otwarcie kwestionował ideę świeckiej władzy papieża. Konsekwencją tej debaty był list poparcia skierowany do Ignaza Dellingera z Monachium, czołowego przeciwnika tendencji do umacniania władzy papieskiej. List, napisany w Krakowie przez dr. K. Gilewskiego, wywołał pewne zamieszanie. Jednak ultramontaniści byli rozczarowani skalą powszechnego oburzenia i obwiniali Galicjan za obojętność w popieraniu dogmatu o nieomylności papieża ogłoszonego przez Sobór Watykański w lipcu 1870 r. Ultramontaniści nie byli też zadowoleni z poziomu poparcia dla papieża samego siebie, którego uporczywie przedstawiano w wyidealizowanym świetle. Z ich punktu widzenia nawet krakowscy konserwatyści z „Przeglądu Polskiego” dawali jedynie wątły dowód swojej wiary i wierności Kościołowi. Po ogłoszeniu dogmatu o nieomylności papieża, co było triumfalnym spełnieniem dążeń ultramontanistów, ich ruch stracił impet i zaczął słabnąć.

Bibliografia

  1. Chłędowski K. , Pamiętniki, t. 1 Galicja (1843-1880), Kraków 1957Mann M. , W sprawie Państwa Kościelnego, Kraków 1860. [Google Scholar]
  2. Fiszer - Wolipert R. , Leksykon papieży, Kraków 1990. [Google Scholar]
  3. Golian Z. , Baczność katolicy, Kraków 1860. [Google Scholar]
  4. Kracik J., Formacja pasterzy oblężonej twierdzy. Zapiski kleryka z początku XX wieku, „Znak” 459:1993. [Google Scholar]
  5. Łukaszyk R. , D. Olszewski D. , Dóllinger Johann Joseph Jgnaz, w: Encyklopedia Katolicka, t. 4, Lublin 1998. [Google Scholar]
  6. Pelczar J.S., Pius IX i jego pontyfikat, t. 3, Kraków 1897 . [Google Scholar]
  7. Pelczar J.S., Pius IX i jego pontyfikat, t. 3, Kraków 1897. [Google Scholar]
  8. Popiel P. , Hrabia Karol Montalambert, Kraków 1870. [Google Scholar]
  9. Szujski J., Kilka słów z powodu broszury X. Z. G. pt. Moderantyzm, „Przegląd Polski” R. 5:1871. [Google Scholar]
  10. Wielogłowski W. , Polska wobec Boga, Paryż 1846. [Google Scholar]
  11. Zieliński Z. , Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1983. [Google Scholar]
  12. Zieliński Z., dz. cyt., s. 237; zob. N. M. Bouillet, Ultramontains, w: Dictionnaire universel d'histoire et de géographie, Paris 1896. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.