Abstract
The activities of the Friars Minor in the Holy Land in the 16th and 17th centuries depended largely on the support of Western European countries. Had it not been for their help, the Turkish authorities would probably not have restored the partial or total supervision of the holy places to the Friars. It found expression in the correspondence between the Franciscans and Catholic rulers. Not always, however, the support of France or Austria granted the Franciscans a praedomnium over loca sancta. Sometimes the situation was complicated by the following factors: an incor-rect translation and demands from a hostile religion further supported by substantial sums of money. Behind all this were Greeks – the subjects of the Sultan, who agreed to their demands. This is why, from 1631, the Franciscans began to lose individual holy places to the Orthodox; and they regained them only under the Sultan's decree of 1690. This does not mean that the Franciscans failed to recover some of the places. It should be remembered, however, that each of such decisions required an appropriate sum of money, as the Sublime Porte did not issue documents for free – each of them (depending on length) had its price. Everyday life in the Holy Land in the second half of the 17th century was quite difficult for the Franciscans and brought many challenges. Persecution by the Ortho-dox did not cause them to cease exercising supervision over holy places. Significant malpractice took place especially when the two nations competed for loca sancta in Sepulchrum Domini. Despite these adversities, the Franciscans eventually managed to achieve some success. It consisted in obtaining the right to worship in the following holy places: churches of St. John the Baptist and of the Visitation of St. Elisabeth in Ain Karem, Annuntiationis of the Blessed Virgin Mary in Nazareth and Gethsemane.
References
Acta S. Congregationis de Propaganda Fidei pro Terra Sancta, t. 1: (1622–1720), wyd. L. Lemmens, Quaracchi 1921.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), oprac.zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2012.
Des Herrn Otto Fredrich von der Groeben Orientalische Reisebeschreibung, wyd. D. L. Wedel, Danzig 1779.
Górniecki L., Pierwsza pielgrzymka zmartwychwstałej Polski do Ziemi Świętej, Grudziądz 1931.
Egg J. I., Neue Jerosolymitanische Pilger-fahrt, Constantz am Bodense 1664.
List gwardiana franciszkańskiego na Górze Syjon o. Tomasza z Caltagirone do wojewody chełmińskiego, posła do Wysokiej Porty Jana Gnińskiego, Jerozolima [?] 1678 r., [w:] Źródła do poselstwa Jana Gnińskiego, wyd. F. Pułaski, Warszawa 1905, s. 305–307.
Lupold von Wedel’s Beschreibung seiner Reisen und Kriegserlebnisse 1561–1606, wyd. M. Bär, Stettin 1895.
Maundrell H., A Journey from Aleppo to Jerusalem at Easter A. S. 1697, wyd. S. G. Simpkins, Boston 1836.
Młodzianowski T., Kazania i homilyie na niedziele doroczne, także święta uroczystsze […]: napisane, zebrane, na cztery tomy rozłożone […], Poznań 1681.
Navis peregrinorum: ein Pilgerverzeichnis aus Jerusalem von 1561 bis 1695: mit Angaben über Pilger aus Deutschland, England, Frankreich, Italien und den Niederlanden, sowie aus anderen europäischen und aussereuropäischen Ländern, wyd. B. Zimolong, Köln 1938.
Troilo F. F. von, Orientalische Reise Beschreibung, Dresden 1733.
Z „zapisków podróżnych” Symeona Lehacego, wybór i tłum. Z. Kościów, Warszawa 1991.
Arce A., Miscelánea de Tierra Santa, t. 2, Jerusalem 1973.
Armstrong K., Jerozolima: miasto trzech religii, tłum. B. Cendrowska, Warszawa 2000.
Baldi D., La questione di Luoghi Santi e la Custodia Francescana, „Studi Francescani”, t. 19 (1947), nr 1–2, s. 12–39.
Breve Relatione dell’ interessi de’ Santi Luoghi (1632–1661), [w:] La questione de’Luoghi Santi nel periodio degli ani 1620–1638. Nuovi documenti dall’incarto dell’ambasciatore Filippo de Harlay, conte di Cési, oprac. G. Golubovich, „Archivum Franciscanum Historicum”, 14 (1921), s. 209–242, 461–497.
Catalogo dei Firmani ed altri documenti legali emanati in lingua araba e turca concernenti i Santuari le proprietà e diritti della Custodia di Terra Santa conservati nell’ Archivo della stessa Custodia in Gerusalemme, oprac. E. Castellani, Jerusalem 1922.
Chrupcała D. L., Betlejem kolebka Mesjasza: misterium i tradycje narodzenia Jezusa, Kraków 2003.
Tenże, Nazaret kwiat Galilei: uwertura misji Jezusa, Kraków 2005.
Danecki J., Kultura islamu: słownik, Warszawa 1997.
Flis A., Kowalska B., Zapomniani bracia: ginący świat chrześcijańskiego Bliskiego Wschodu, Kraków 2003.
Giannini A., La questione dei Luoghi Santi, „Rivista di Studi Politici Internazionali”, t. 24 (1957), nr 4, s. 555–601.
Golichowski N., Ze Ziemi Świętej. Szlachta, lud i polskie pamiątki w Palestynie, „Tygodnik Katolicki”, nr 14 (1892), s. 108–109.
Golubovich G., Serie cronologica dei reverendissimi Superiori di Terra Santa, Gerusalemme 1898.
Iriarte L., Historia franciszkanizmu, tłum. S. Kafel, A. Zębik, K. Kuklińska, Kraków 1998.
Jasiński A. S., Franciszkańska obecność w Ziemi Świętej w kontekście polityki międzynarodowej (1516–1856), „Quaestiones Selectae”, t. 12 (2001), s. 47–60.
Klimas N. S., Storia dell ‘Archivio storico della Custodia di Terra Santa, Milano 2013.
Tenże, Historia Archiwum Kustodii Ziemi Świętej, „W Nurcie Franciszkańskim”, t. 21 (2014), s. 57–83.
Tenże, Oficjalna misja, „Ziemia Święta”, nr 2 (2019), s. 8–11.
Tenże, „Status quo”, „Ziemia Święta”, nr 3 (2019), s. 40–44.
Tenże, Franciszkanie w Nazarecie, „Ziemia Święta”, nr 4 (2019), s. 40–44.
Kościukiewicz J., Dudek A. K., Bracia mniejsi, franciszkanie, „bracia od sznurka” w Ziemi Świętej: krótka historia, Kłodzko–Prudnik–Monte Tabor 2012.
Korwin S. A., Stosunki Polski z Ziemią Świętą, Warszawa 1958.
Lacoste Y., Geopolityka Śródziemnomorza, tłum. R. Stryjewski, Warszawa 2010.
La questione de’Oriente innanzi l’Europa…, oprac. A. Ubicini, Milano 1854.
La „questione de’Luoghi Santi” o „questione d’Oriente”, [w:] La questione de’Luoghi Santi nel periodio degli ani 1620–1638. Nuovi documenti dall’incarto dell’ambasciatore Filippo de Harlay, conte di Cési, oprac. G. Golubovich, „Archivum Franciscanum Historicum”, t. 14 (1921), s. 209–242, 461–497.
L’archivo storico della Custodia di Terra Santa (1230–1970), t. 2, red. A. Maiarelli, Milano 2012.
Lemmens L., Collectanea Terrae Sanctae ex Archivo Hierosolymitano deprompta, Quaracchi 1933.
Łątka J. S., Słownik Polaków w Imperium Osmańskim i w Republice Turcji, wyd. 2, uzup. i popr., Kraków 2015.
Paczkowski M. C., Dyplomacja i religia. Zakonnicy franciszkańscy u sułtanów w Stambule, „Studia Gdańskie”, t. 39 (2016), s. 127–136.
Peri O., Christianity under Islam in Jerusalem: The Questions of the Holy Sites in Early Ottoman Times, Leiden 2001.
Pizzaballa P., La Presenza Francescana in Terra Santa, Jerusalem 2005.
Reychman J., Historia Turcji, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1973.
Rock A., Evoluzione storica: del problema dei Luoghi Santi, [w:] tenże, Lo statu quo nei luoghi santi, Jerusalem 1977.
Sikora R., Nazaret, EK, t. 12, Lublin 2009, kol. 861–863.
Talatinian B., Santuari di Terra Santa in Possesso dei Francescani, Jerusalem 2002.
Two Thousand Years of Pilgrimage to the Holy Land, red. D. Hadary–Salomon, Petah Tiqva 1999.
Warot A., Franciszkanie w Ziemi Świętej: wiek XVI i XVII, „Ziemia Święta”, nr 1 (1996), s. 7–8.
Warot A., Franciszkanie w Ziemi Świętej: wiek XVIII i XIX, „Ziemia Święta”, nr 2 (1996), s. 4–5.
W miejscach świętych: Nazaret, red. E. Alliata i inni, tłum. z jęz. włoskiego M. Paczkowski OFM, Jerozolima 1995.
Zubert B., Kustodia, EK, t. 2, Lublin 2004, k. 271–272.
Downloads
Download data is not yet available.