Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 126 (2016): Our Past

Articles

"An intelligent and talented worker is the People's Republic future". The state and the Church in the process of youth education in 1945-1951 in the example of Private Salesian Male Tailoring Gymnasium in Wroclaw

  • Marcin Musiał
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2016.126.417-439  [Google Scholar]
Published: 2016-12-30

Abstract

The problem of state – Church relationships in the reality of pre-war Poland has been subject to multifaceted analyses many times. Education and connected with it educational practice can be undoubtedly recognised as an important sphere of this unequal rivalry because of wide possibilities of indoctrination. The article – from this particular point of view – looks at the activity of private Salesian tailoring gymnasium in Wroclaw, which seems to be a transparent example of the clash and – with the passage of time – combat between the communist authorities and the Catholic Church. When looking at the youth groups and organisations functioning in the school, as well as the means of realising the educational programme imposed by the education board, one can see a particular practice of the school’s management to choose “the lesser evil”. It was connected with dynamic activities to conform a catholic school to the reality of the Polish People’s Republic, which turned to be only short-term solutions. The authorities strove successively to the total dismantling of Catholic school system and accomplished their goal at the first opportunity, also in case of the Salesians in Wroclaw by ending the short history of the tailoring school.

References

  1. Białas S., Organizacja szkolnictwa w Polsce, Kraków 1950. [Google Scholar]
  2. Głowacka-Sobiech E., Harcerstwo polskie w latach 1944-1956, [w:] Oblicze ideo-logiczne szkoły polskiej 1944-1956, red. E. Walewander, Lublin 2002. [Google Scholar]
  3. Kosiński K., O nową mentalność. Życie codzienne w szkołach 1945-1956, Warszawa 2000. [Google Scholar]
  4. Kryńska E. J., Szkolne organizacje młodzieżowe w latach 1944-1956, [w:] Oblicze ideologiczne szkoły polskiej 1944-1956, red. E. Walewander, Lublin 2002. [Google Scholar]
  5. Kwiek J., Wychowanie religijne w harcerstwie w latach 1945-1959, [w:] Oblicze ideologiczne szkoły polskiej 1944-1956, red. E. Walewander, Lublin 2002. [Google Scholar]
  6. Lesiakowski K., Powszechna Organizacja „Służba Polsce” (1948-1955), t. I, Łódź 2008. [Google Scholar]
  7. Lewandowski Cz., Kierunki tak zwanej ofensywy ideologicznej w polskiej oświacie, nauce i szkołach wyższych w latach 1944-1948, Wrocław 1993. [Google Scholar]
  8. Lewko M., Czemu służył teatr zakładowy?, [w:] 75 lat działalności salezjanów w Polsce. Księga pamiątkowa, red. R. Popowski, S. Wilk, M. Lewko, Łódź-Kraków 1974. [Google Scholar]
  9. Musiał M., Kompleks kościelno-klasztorny pw. św. Antoniego w parafii św. Mikołaja we Wrocławiu po 1945 roku. Studium monograficzno-inwentaryzatorskie, 2011, mps. [Google Scholar]
  10. Ślęczka R. Szkolnictwo zawodowe Krakowa w latach 1945-1961, Kraków 2003. [Google Scholar]
  11. Tatoń A., Rozwój i struktura szkolnictwa zawodowego w Polsce Ludowej w latach 1945-1961, „Chowanna. Czasopismo pedagogiczne” R. V (XVI) 1961, nr 4. [Google Scholar]
  12. Woś M., Personalistyczna koncepcja wychowania salezjańskiego, [w:] Państwo a wychowanie. Idee – mity – stereotypy, red. A. Dymer i T. Sikorski, Szczecin 2005. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.