Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1/16 (2022)

Articles

Syntax in the light of logopedics – a neurosyntactic approach

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.16/2022_07jm  [Google Scholar]
Published: 2022-06-10

Abstract

The interdisciplinarity of logopedics and drawing knowledge from medicine, linguistics, psychology and pedagogy make it possible to look at syntax – a subject of interest of linguistics and logopedics – from a new, neurosyntactic and neurostructural perspective. In the traditional approach, syntax – as an element of linguistic competence, and hence, a mental unit, is a subsystem of language that allows the combination smaller components into sequences governed by particular grammar rules. The methodology of speech therapy provides practitioners with strategies thanks to which they can programme and rebuild syntactic competence. On the basis of neurostructural research, it has become possible to distinguish several areas of the brain that are responsible for processing syntax, which implies a completely new therapeutic approach in the science concerning speech disorders.

References

  1. Bobrowski I. (1998), Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków. [Google Scholar]
  2. Chomsky N. (1982), Zagadnienia teorii składni, Wrocław. [Google Scholar]
  3. Grabias S. (2000), Mowa i jej zaburzenia, „Logopedia”, nr 28. [Google Scholar]
  4. Grabias S. (2010/2011), Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, nr 39/40. [Google Scholar]
  5. Grabias S. (2015), Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Standardy postępowania logopedycznego, Lublin. [Google Scholar]
  6. Grzegorczykowa R. (2012), Wykłady z polskiej składni, Warszawa. [Google Scholar]
  7. Heinz A. (1978), Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa. [Google Scholar]
  8. Klemensiewicz Z. (1963), Zarys polskiej składni, Warszawa. [Google Scholar]
  9. Langacker R. (2009), Gramatyka kognitywna: wprowadzenie, Kraków. [Google Scholar]
  10. Łuczyński E. (2004), Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk. [Google Scholar]
  11. Łuczyński E. (2015), Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk. [Google Scholar]
  12. Łuria A. (1967), Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Warszawa. [Google Scholar]
  13. Łuria A. (1976), Podstawy neuropsychologii, Warszawa. [Google Scholar]
  14. Maruszewski M. (1966), Afazja: zagadnienia teorii i terapii, Warszawa. [Google Scholar]
  15. Maruszewski M. (1970), Mowa a mózg, Warszawa. [Google Scholar]
  16. Mazurkiewicz-Sokołowska J. (2006), Transformacje i strategie wiązania w lingwistycznych badaniach eksperymentalnych, Kraków. [Google Scholar]
  17. Mecner P. (2005), Elementy gramatyki umysłu, Kraków. [Google Scholar]
  18. Michalik M. (2011), Kompetencja składniowa w normie i zaburzeniach. Ujęcie integrujące, Kraków. [Google Scholar]
  19. Michalik M. (2014), Kompetencja składniowa jako przedmiot badań neurolingwistycznych – wprowadzenie do neurosyntaktyki, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, nr 9. [Google Scholar]
  20. Mietz K. (2018), Pamięć i rutynizacja jako determinanty akwizycji języka w oligofazji, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 4. [Google Scholar]
  21. Muzyka-Furtak E. (2019), Terapia surdologopedyczna – programowanie języka, [w:] tejże (red.), Surdologopedia, Gdańsk. [Google Scholar]
  22. Panasiuk J. (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Standardy postępowania logopedycznego, Lublin. [Google Scholar]
  23. Pąchalska M. (1999), Afazjologia, Kraków. [Google Scholar]
  24. Polański K. (1999a), Gramatyka, [w:] tegoż (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. [Google Scholar]
  25. Polański K. (1999b), Gramatyka generatywna, [w:] tegoż (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. [Google Scholar]
  26. Polański K. (1999c), Gramatyka transformacyjno-generatywna, [w:] tegoż (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. [Google Scholar]
  27. Polański K. (1999d), Językoznawstwo, [w:] tegoż (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. [Google Scholar]
  28. Saussure F. de (2002), Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa. [Google Scholar]
  29. Tabakowska E. (1995), Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków. [Google Scholar]
  30. Taylor J.R. (2007), Gramatyka kognitywna, Kraków. [Google Scholar]
  31. Woźniak T. (2013), Językoznawstwo w świetle logopedii, [w:] J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Język. Człowiek. Społeczeństwo, Lublin. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.