Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 15 (2021)

Articles

“Child in a shell”. Limitations in the speech and language acquisition of children with autism spectrum disorders

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.15/2021_17dgw  [Google Scholar]
Published: 2022-01-17

Abstract

Speech as audible communication is achieved due to the knowledge of a language. Speech acquisition does not always proceed smoothly and without any problems. Deviation from the proper development of speech is seen in the case of children with disorders of the development of speech and language, among whom children with characteristic autism spectrum disorders constitute a considerable group. The inability of using speech for communication is characteristic of this group of children. The article presents limitations in acquiring speech and language by children with autism as well as ways of opening them up to the world through the development of communication.

References

  1. Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja: rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi, Gdańsk. [Google Scholar]
  2. Bobkowicz-Lewartowska L. (2005), Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków. [Google Scholar]
  3. Cieszyńska-Rożek J. (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego, „Logopedia”, nr 37. [Google Scholar]
  4. Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków. [Google Scholar]
  5. Frith U. (2004), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk. [Google Scholar]
  6. Grabias S. (1997), Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, nr 10. [Google Scholar]
  7. Grandin T., Panek R. (2016), Mózg autystyczny: podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków. [Google Scholar]
  8. Grzesiak-Witek D. (2006), Pełnienie ról rodzinnych w zabawie tematycznej dzieci w wieku przedszkolnym, „Społeczeństwo i Rodzina”, nr 9. [Google Scholar]
  9. Grzesiak-Witek D. (2013), Program terapii logopedycznej dziecka z autyzmem w oparciu studium indywidualnego przypadku, „Społeczeństwo i Rodzina”, nr 37. [Google Scholar]
  10. Hickok G. (2016), Mit neuronów lustrzanych. Rzetelna neuronauka komunikacji i poznania, Kraków. [Google Scholar]
  11. Jastrzębowska G. (2001), Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole. [Google Scholar]
  12. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2001), Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole. [Google Scholar]
  13. Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. [Google Scholar]
  14. Młynarska M. (2008), Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym: terapia dyskursywna a teoria umysłu, Wrocław. [Google Scholar]
  15. Möller H.-J. (2018), Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, „Psychiatria Polska”, nr 52(4). [Google Scholar]
  16. Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk. [Google Scholar]
  17. Senderska J. (2020), Obraz osoby z zaburzeniem ze spektrum autyzmu w literaturze popularnej (na przykładzie bohatera powieści Jodi Picoult „W naszym domu”), „Respectus Philologicus”, nr 37(42). [Google Scholar]
  18. Silbermani S. (2017), Neuroplemiona: dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności, Białystok. [Google Scholar]
  19. Zabłocki K. (2002), Autyzm, Płock. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.