Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Vol. 81 (1994): Nasza Przeszłość

Artykuły

Szkoła benedyktynek wileńskich

  • Małgorzata Borkowska
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1994.81.85-113  [Google Scholar]
Publicado: 1994-06-30

Resumen

Około 1622 r. benedyktynki w Wilnie przyjmowały uczennice. Wpisywało się to w powszechny trend zakładania szkół, wynikało to także z niedostatków klasztoru, który potrzebował działalności zarobkowej. Kiedy dzięki posagom dwóch córek magnata (1700) powiększyło się uposażenie zakonu, przez następne stulecie jego działalność szkolna okresowo zanikała i została wznowiona. Pod wpływem idei oświeceniowej na polecenie biskupa (1792) utworzono szkołę dla biednych dziewcząt, których nauczano na koszt klasztoru, oraz internat dla dziewcząt zamożnych. Kilka zakonnic pracowało jako nauczycielki, guwernantki opiekujące się na stałe dziewczętami i nauczycielki spoza klasztoru otrzymywały wynagrodzenie. Źródła pozwalają dokładnie prześledzić szybki rozwój programu szkolnego: wprowadzenie nowych kursów i wydłużenie godzin lekcyjnych w latach 1805-1827. Szkoła została zamknięta przez rząd rosyjski w 1843 roku.

Citas

  1. Borkowska M., Problemy XVII-wiecznych fundacji benedyktyńskich na Litwie w świetle korespondencji, „Nasza Przeszłość” t. 80:1993. [Google Scholar]
  2. Borkowska M., Dekret w niebieskim ferowany parlamencie, Kraków 1984. [Google Scholar]
  3. Borkowska M., Ideał benedyktynki proponowany przez kongregację chełmińską, „Znak” 318, 1980. [Google Scholar]

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.