Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Vol. 71 (1989): Nasza Przeszłość

Artykuły

Późnogotycka grupa Ukrzyżowania w kościele św. Marka w Krakowie

  • Andrzej M. Olszewski
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1989.71.69-78  [Google Scholar]
Publiée: 1989-06-30

Résumé

Ukrzyżowanie, umieszczone niedawno na zewnętrznej ścianie chóru kościoła św. Marka w Krakowie (obecnie przeniesione do wnętrza kościoła), od ponad stu lat jest przedmiotem badań i źródłem różnorodne opinie. Autor, opierając się na dziejach kościoła, materiale porównawczym, a przede wszystkim na analizie formalno-stylistycznej, zauważa, że ​​postacie towarzyszące Chrystusowi (Maria i św. Jan) pochodzą z około 1500 r. (a może trochę wcześniej), jednak Chrystus Ukrzyżowany został stracony na początku XVI wieku. Dwie postacie asystujące Chrystusowi zdają się wywodzić z kręgu rzeźby południowoniemieckiej. Ukrzyżowany natomiast bliski jest późnogotyckiej rzeźbie małopolskiej.

Références

  1. Braune H. u. Wiese E. (unter Mitwirkung von E. Kloss), Schlesische Malerei und Plastik des Mittelalters, Kritischer Katalog der Ausstellung in Breslau 1926, Leipzig 1929. [Google Scholar]
  2. Daun B., Veit Stoss, Bielefeld u. Leipzig 1906. [Google Scholar]
  3. Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1950. [Google Scholar]
  4. Dobrzeniecki. T., Rzeźba sakralna w Polsce, Warszawa 1980. [Google Scholar]
  5. Essenwein A., Die mittelalterlichen Kunstdenkmale der Stadt Krakau, Leipzig 1869. [Google Scholar]
  6. Hilger H. P., Der Hochaltar von St. Georg in Nordlingen. Bericht über das Colloquium von 24.—26. Oktober 1972 in St. Georg in Nördlingen, „Kunstchronik” 26: 1973. [Google Scholar]
  7. Oettinger K., Altdeutsche Bildschnitzer der Ostmark, Wien 1939. [Google Scholar]
  8. Lepiarczyk J., Miasto Kraków, Kronika za lata 1954—1956, „Ochrona Zabytków” 10: 1957. [Google Scholar]
  9. Lossnitzer M., Veit Stoss, Leipzig 1912. [Google Scholar]
  10. Łuszczkiewicz W., Stare cmentarze krakowskie ich zabytki sztuki i obyczaju kościelnego, RKr t. 1: 1898. [Google Scholar]
  11. Müller Th. , Geschichte der deutschen Plastik, München 1953. [Google Scholar]
  12. Olszewski A. M. , O rzeźbach kilku późnogotyckich ołtarzy małopolskich, BBS R. 26: 1964. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-1902(64)80047-6 [Google Scholar]
  13. Polak-Trajdos E., Więzi artystyczne Polski ze Spiszem i Słowacją od połowy XV do początków XVI wieku. Rzeźba i malarstwo, Wrocław—Warszawa—Kraków 1970. [Google Scholar]
  14. Schädler A., Studien zu Nicolaus Gerhaert von Leiden, Die Nördlinger Hochaltarjiguren und die Dangolsheimer Muttergottes in Berlin, „Jahrbuch der Berliner Museen” 16: 1974. DOI: https://doi.org/10.2307/4125703 [Google Scholar]
  15. Stafski H., Der Meister der Wiener-Neustädter Apostel vom Oberrhein? „Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft” 5: 1938. [Google Scholar]
  16. Świszczowski S., Miasto Kraków, Kronika za lata 1956— 1957 „Ochrona Zabytków” 10: 1957. [Google Scholar]
  17. Weigert. H., Geschichte der deutschen Kunst von der Vorzeit bis zur Gegenwart, Berlin 1942. [Google Scholar]

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.