Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 27 No. 2 (2019)

Biblical theology and biblical studies

The Significance of Suffering in Biblical Anthropology – Based on Cultures of the Middle East: Res sacra miser – a Suffering Man is Sacrosanct

DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2019.27.2.43-72  [Google Scholar]
Published: 2019-12-23

Abstract

The basis for the biblical answer to the question of why man suffers is found in the ancient civilizations. In the civilization of Egypt, suffering was associated with the violation of the principles of Maat. In Mesopotamia there existed two sources of suffering, one was the wrong decisions of human beings, and the other was the work of demons. In the Greek civilization, in mythology, the source of suffering may be the rebellion of man. In philosophy, one tries to rationalize suffering and lead a person to such a state where he would experience as little of it in life as possible. Inspired authors know suffering, which is recorded in the nature of the living world, and man, through the gift of reason, should prudently avoid it. Most often, however, these authors see the source of suffering in sin. In the history of theology, there has also appeared the question about the possibility of the suffering of God. Under the influence of the Greek philosophical ideas of controlling passions and accepting the attitude of apatheia, the possibility of God experiencing suffering was rejected. God was pushed into the sphere that is only driven by love to a limited degree, and yet God is love. It went unnoticed that there are two ambivalent sources of suffering, one is born of evil, and the other is the highest bond of love. Those who love are most fully united in suffering, therefore, God was open to this narrative when His Son suffered and is also open when man suffers.

References

Alves M.I., Sens cierpienia w Nowym Testamencie, “Communio” 50 (1989), no. 2, pp. 17–27.

Aristotle, Etyka nikomachejska, Warsaw 2012.

Bator W., Suffering [entry], [in:] Religia. Encyklopedia PWN, Warsaw 2001, pp. 11–12.

Bator W., Religia starożytnego Egiptu, Krakow 2004.

Bremer J.W., Hiob wobec sprawiedliwego i miłosiernego Boga, Krakow 2017.

Copleston F., Historia filozofii, vol. 1, Warsaw 2004.

Czachorowski M., Apathy [entry], [in:] Powszechna encyklopedia filozofii, vol. 1, Lublin 2000, pp. 285–289.

Czachorowski M., Suffering [entry], [in:] Powszechna encyklopedia filozofii, vol. 2, Lublin 2001, pp. 189–191.

Duhot J.-J., Szczęście u Greków, [in:] Encyklopedia religii świata, vol. 2: Zagadnienia problemowe, Warsaw 2002.

Fides et ratio. Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II z 14 września 1998 roku, Krakow 2013.

Filipiak M., Aksjologiczne treści antropologii biblijnej, Lublin 1991.

Filipiak M., Biblia jako tekst religijny i kulturowy, Lublin 1993.

Filipiak M., Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu, Lublin 1979.

Finkel I.L., Zarys historii medycyny starożytnej Mezopotamii, Poznan 1997.

Grün A., Posłańcy nieba. O aniołach, dzięki którym życie nabiera lekkości, transl. K. Markiewicz, Poznan 2016.

Guzewicz M., Postawy wobec cierpienia w Biblii. Od Abrahama do Maryi, Poznan 2005.

Haag E., Sens cierpienia w Starym Testamencie, “Communio” 50 (1989), no. 2, pp. 3–16.

Hryniewicz W., Bóg cierpiący? Rozważania nad chrześcijańskim pojęciem Boga, “Collectanea Theologica” 51 (1981), no. 2, pp. 5–24.

Hryniewicz W., Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata, vol. 3: Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, Lublin 1991.

John Paul II, Apostolic Letter Salvifici Doloris, Rome 1984.

John Paul II, Fides et ratio, Rome 1988.

Jundziłł J., Wzorce i modele wychowania w rodzinie rzymskiej, Bydgoszcz 2001.

Novum Testamentum Graece et Polonice, publ. Nestle-Aland (Polish text: Biblia Tysiąclecia, The Millennium Bible, 5th edition, Pallotinum 2017).

Maritain R., Notatki na temat „Ojcze nasz,” Krakow 2000.

Łyczkowska K., Szarzyńska K., Mitologia Mezopotamii, Warsaw 1986.

Markowska W., Mity Greków i Rzymian, Warsaw 2002.

Masson H., Słownik herezji w Kościele katolickim, transl. B. Sęk, Katowice 1993.

Mędala S., Stary Testament a męka Chrystusa, [in:] Męka Jezusa Chrystusa, J. Gryglewicz (ed.), Lublin 1986, pp. 31–44.

Morenz S., Bóg i człowiek w starożytnym Egipcie, transl. M. Szczudłowski, Warsaw 1972.

Paściak J., Izajasz wieszczem Chrystusa, Katowice 1987.

Pernigotti S., Kapłan, transl. M. Witkowski, [in:] Człowiek Egiptu, S. Donadoni (ed.), Warsaw 2000, pp. 147–184.
Pieper J., O miłości, Warsaw 1983.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia, 5th edition, Pallotinum 2014.

Patrologiae Cursus Competus Series Graeca, publ. J.P. Migne.

Pirke Awot, S. Pecaric (ed.), Krakow 2005.

Poniży B., Księga Mądrości. Od egzegezy do teologii, Poznan 2000.

Potocki S., Problem cierpienia w historycznych tradycjach Starego Testamentu, [in:] Męka Jezusa Chrystusa, F. Gryglewicz (ed.), Lublin 1986.

Pylak B., Boża Opatrzność a zło w świecie, Lublin 1960.

Ravasi G., Hiob. Dramat Boga i człowieka, part 2, transl. K. Stopa, Krakow 2005.

Ravasi G., Biblia jest dla ciebie. Mały kurs teologii biblijnej, Poznan 2011.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, vol. 5, Lublin 2005.

Rousseau J.J., List do Woltera o Opatrzności, [in:] idem, Umowa społeczna, Warsaw 1966.

Seneca, Myśli, Warsaw 1995.

Składankowa M., Bohaterowie bogowie i demony dawnego Iranu, Warsaw 1984.

Taraporewala I.J.S., The Religion of Zarathushtra, Teheran 1980.

Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warsaw 1990.

The Second Vatican Council, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym “Gaudium et spes,” Vatican 1965.

Thorwald J., Dawna medycyna. Jej tajemnice i potęga. Egipt, Babilonia, Indie, Chiny, Meksyk, Peru, Wroclaw 1990.

Tronina A., Księga Hioba, Nowy Komentarz Biblijny, vol. 15, Częstochowa 2013.

Varillon F., Cierpienie Boga, [in:] Sens choroby sens śmierci sens życia, H. Bortnowska (ed.), Krakow 1984, pp. 396–419.

Zamarovský V., Bogowie i herosi mitologii greckiej i rzymskiej, Warsaw 2003.

Downloads

Download data is not yet available.