Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 13 (2019)

Artykuły

Funktsional'naya negramotnost' kak novaya forma tsivilizatsionnogo riska

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.13/2019_03ib  [Google Scholar]
Opublikowane: 25.03.2020

Abstrakt

Analfabetyzm funkcjonalny jako nowa forma ryzyka cywilizacyjnego

Artykuł poświęcony jest problemowi analfabetyzmu funkcjonalnego, będącego całkowicie nową formą ryzyka cywilizacyjnego. Rozpatrywany jest związek danej charakterystyki współczesnej osobowości jako nowego rodzaju człowieka, kształtowanego dziś przez społeczeństwo i system edukacji, z procesem globalizacji, pod którego wpływem dokonała się całkowita transformacja klasycznej szkoły rosyjskiej. Analizowane są podobieństwa między niektórymi cechami człowieka (w tym także analfabetyzm funkcjonalny) jako typowymi właściwościami statystycznego reprezentanta młodego pokolenia a modelem osobowości przyszłości opisanej w pracach B. Russella. Przytoczono dane badania eksperymentalnego potwierdzające, że przewidywane w połowie XX wieku typy osobowości w chwili obecnej stają się rzeczywistością, a formowane dziś charakterystyki psychologiczne są typowymi cechami proli opisanych w słynnej powieści G. Orwella. Wysuwane są argumenty podtrzymujące punkt widzenia, że istnieje ścisły związek między aktywnie przenikającym w społeczeństwo rosyjskie modelem człowieka i koncepcją zderzenia cywilizacji, zaproponowanej przez S. Huntingtona.

Bibliografia

  1. A nation at risk. National Commission on excellence in education (1983) // Cargan L., Ballantine J.M., Reading in sociology. Fourth edition. Wadsworth Publishing Company. Belmont, California 1987, p. 179–191. [Google Scholar]
  2. Artem’eva E.Yu. (1980), Psihologiya sub’ektivnoj semantiki, Moskva. [Google Scholar]
  3. Curran J., Renzetti CM. (1987), Social problems. Society in crisis, St. Joseph’s University; Allyn and Bacon, Inc., Boston–London–Sydney–Toronto. [Google Scholar]
  4. Deleuze G. (1969), Logique du Sens, Les Editions de Minuit, Paris. [Google Scholar]
  5. Kozol J. (1985), Illiterate America, Doubleday and Company, New York. Maslou A. (2016), Motivaciya i lichnost’, St. Petersburg. [Google Scholar]
  6. Panarin A.S. (2002), Global’noe politicheskoe prognozirovanie, Moskva. [Google Scholar]
  7. Panarin A.S. (2003), Strategicheskaya nestabil’nost’ v XXI veke, Moskva. [Google Scholar]
  8. Panarin A.S. (2014), Pravoslavnaya civilizaciya / Sost., predisl. V.N. Rastorguev / Otv. red. O.V. Platonov, Moskva. [Google Scholar]
  9. Russell B. (1968), The Impact of Science on Society, AMS PRESS, INC. N.Y. [Google Scholar]
  10. Russell B. (1931), The scientific outlook, London. [Google Scholar]
  11. Serr M. (2016), Devochka s pal’chik, Moskva. [Google Scholar]
  12. Stepin V.S. (2006), Filosofiya nauki. Obshchie problem, Moskva. [Google Scholar]
  13. Vygotsky L.S. (1984), Sobr. soch.: V 6-ti t. T. 4. Detskaya psihologiya /pod red. D.B. El’konina, Moskva. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.