Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 11 (2017)

Articles

To make sense of the foreign language lesson - theoretical considerations and educational solutions regarding creativity and strategy in formal teaching

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.11/2017_99-111  [Google Scholar]
Published: 2018-02-06

Abstract

One of the basic assumptions of foreign language teaching methodology is that one learns through meaningful actions. The term “meaningful actions” will always be somehow vague because sense is made of actions by specific individuals, so there is always some subjective evaluation involved. Therefore, it is not easy to make class activities meaningful in the formal setting of foreign language teaching, taking into account for example the number of students participating in a single class. However, it is not impossible, either. This article assumes that one of the many possibilities to make sense of FLT processes is when the teacher carries out creative thinking training and strategic training, both of them integrated with the objectives and contents of regular classes. This choice is explained and justified by the constructivism paradigm, contemporary educational needs, as well as the social circumstances. Eventually, the article presents FLT applications within the trainings mentioned above.

References

  1. Craik F.I.M., Lockhart R.S., Levels of processing: A framework for memory research, “Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior” 1972, No. 11. [Google Scholar]
  2. Csikszentmihalyi M., Psychologia optymalnego doświadczenia, Taszów 2005. [Google Scholar]
  3. Cusson P., La créativité à l’order du jour, Québec 1993. [Google Scholar]
  4. Czerniawska E., Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  5. Droździał-Szelest K., Strategie uczenia się języka obcego: badania a rzeczywistość edukacyjna, [w:] M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego, Poznań–Kalisz 2004. [Google Scholar]
  6. Guilford J.P., Natura inteligencji człowieka, Warszawa 1978. Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych, Katowice 2002. [Google Scholar]
  7. Jastrzębska E., Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym (na przykładzie języka francuskiego), Kraków 2011. [Google Scholar]
  8. Koestler A., The Act of Creation, London 1956. Komorowska H., Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa 1988. [Google Scholar]
  9. Krashen S., Second Language Acquisition and Second Language Learning, Oxford 1981. [Google Scholar]
  10. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002. [Google Scholar]
  11. Nęcka E., Trening twórczości, Olsztyn 1992. Oxford R.L., Language Learning Strategies, Boston 1990. [Google Scholar]
  12. Rheinberg F., Intrinsische Motivation und Flow-Erleben, [w:] J. Heckhausen, H. Heckhausen (red.), Motivation und Handeln, Heidelberg 2006. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013. [Google Scholar]
  13. Szmidt K., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007. [Google Scholar]
  14. Treffinger D.J., Isaksen S.G., Dorval K.B., Kreatywne rozwiązywanie problemów, cz. I i II, Radom 1997. [Google Scholar]
  15. Weber M., Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriss der verstehenden Soziologie. Zwei Teile in einem Band, Frankfurt am Main 2005. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.