Polskie budownictwo sakralne rozwinęło się w XIX w. zgodnie z powszechną w całej Europie doktryną estetyczną historyzmu. Mniej więcej w połowie stulecia w architekturze narodziły się tendencje do odkrywania charakterystyk narodowych, przez długi czas uważano, że cechy rodzime odnaleźć można dopiero w okresie gotyku. Ruchowi temu brakowało jednak szerszej podstawy teoretycznej. Z drugiej strony zawierał ciekawe sugestie terminologiczne, które stanowią przedmiot niniejszego artykułu. Autor przypomina genezę i dokonuje analizy nazw, pod którymi znany jest polski gotyk i neogotyk. Jednocześnie w użyciu było określenie „szkoła krakowska”, które miało podkreślać unikalną konstrukcję bazylik krakowskich z XIV wieku. Powyższe nazwy zostały wprowadzone do terminologii naukowej przez austriackich architektów, którzy badali zabytki architektury Krakowa przy okazji prac restauratorskich prowadzonych w Collegium Maius – jednym z budynków Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przed połową lat osiemdziesiątych XX w. nurt nosił nazwę „styl wiślano-bałtycki". Z czasem próbowano zastąpić ten nieco anachroniczny termin nazwami takimi jak „styl słowiańsko-polski”, „styl bałtycki”, „styl wiślany”, a na początku tego stulecia „styl polski”.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.